RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

LEDER: «Kollektivt kaos i Oslo»


 
  Foto: Arkivfoto

Se for deg følgende scenario: Du har spasert ti minutter fra bopel til togstasjon. I bitende kulde. Etter å ha stått nye ti, kanskje femten minutter på perrongen hører du den umiskjennelige lyden av et forsinket tog som nærmer seg. Toget ruller inn på stasjonen, og du tenker at endelig skal du få varmen i kroppen.



Men neida. I det togdørene åpner seg ser du at menneskene formelig buler ut av toget. Det er som Tokyos rushtrafikk på det verste, og du innser at det er ingen sjanse for at du får til å presse deg inn blant andre pendlere, som står tettere enn kyllinger hos eggprodusentene.

SI DIN MENING OM OSLO-RUSHET HER

VENSTRE: «Et stadig bedre kollektivtilbud»

Tvert i mot blir du stående igjen på perrongen. I nye lange, iskalde minutter. Du får også gleden av å komme relativt mye for sent på jobb.

Dessverre er ikke dette skremselspropaganda, det er hverdagen for mange av togpassasjerene i Nordstrands-området. I denne avisa kan du lese om Cato Kjølstad, som har opplevd å bli frakjørt av toget. Resultatet er at han måtte ta bilen. Han forteller at det daglig blir stående igjen passasjerer.

Togsituasjonen er ikke unik i kollektivtransportsammenheng for tiden. Alle som har prøvd å komme seg hjem fra sentrum med trikk eller buss de siste ukene har merket det kaoset som hersker i rushtiden.

Grunnet ombygging av Bispelokket fungerer området rundt Jernbanetorget og Oslo S for tiden som en propp, som gjør at omtrent all kollektivtransport stopper opp gjennom sentrum i ettermiddagstimene. Verken Ruter eller Statens vegvesen har noen løsning på problemet foreløpig, og i verste fall kan kaoset vare fram til sommeren.

SI DIN MENING OM OSLO-RUSHET HER

Det blir en underdrivelse å kalle det kollektivkrise i Oslo. En rekke av våre lesere har da også reagert sterkt på disse nyhetene. En forteller om trikkesjåfører som ber passasjerene ringe politiet for å klage. Andre forteller om timeslange hjemturer, endesløse køer eller iskalde minutter på perrongene rundt omkring.

Et minstekrav er at det raskt kommer på plass midlertidige løsninger, et absolutt krav er at de ulike aktørene i kollektivtransporten i Oslo sørger for en langt bedre beredskap og et fullgodt tilbud til byens borgere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere