RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

LEDER: Led oss ikke inn i fristelse


Folk fra hele landet har fått flotte og kostbare eiendeler, som for eksempel en bil, bestikkskuff og elghode!
Folk fra hele landet har fått flotte og kostbare eiendeler, som for eksempel en bil, bestikkskuff og elghode! Foto: Foto: Norsk Tipping
Her i dittOslos aviser ble vi tatt ved nesen forleden.

En av våre journalister kom over en annonse som tilsynelatende var publisert av en nyslått lottomillionær. Han gjorde kjent at den nye mengden kontanter på kontoen gjorde alt han eide fra før overflødig, og at det ville bli gitt bort.

LES MER: Lotto-vinner gir bort alt han eier

Vår journalist reagerte selvsagt instinktivt, men i etterpåklokskapens tegn burde vi husket på at om noe høres for godt ut til å være sant, er det gjerne det. Vi forsøkte å få tak i annonsøren for å verifisere historien, uten å lykkes. Da begikk vi en elementær feil som står til stryk allerede på journalistutdanningen: Fremfor å vente til historien var bekreftet, publiserte vi.

Denne uken ble det kjent at historien var en ren forfalskning fra Norsk Tipping. De oppnådde en enorm PR-effekt (vi var slett ikke alene om å sluke agnet) og fikk ytterligere eksponert pengespillene hvor de daglig lokker med eventyrgevinster.

Vi skal slett ikke furte over trikset. Snarere skal vi ta det som en nyttig lærepenge og aldri igjen publisere en historie uten ha sjekket forsikret oss om at det ikke er tvil om at vår historie er korrekt. Og være forberedt på nye triks iscenesatt av profesjonelle aktører i PR-bransjen. Norsk Tipping har ikke bare monopol på å tilby spilltjenester i det norske markedet. De har også en meningsløs, eksklusiv rett til å bombardere tv-seere og avislesere med urealistiske «muligheter» til å vinne millioner gjennom deres spill. Det til tross for eierens, statens, uttalte bekymring for de mange som setter sin økonomi over styr i jakt på milliongevinstene.

Monopolet til Norsk Tipping burde gjort at heller ikke de fikk friste spillegale gjennom sine massive reklamekampanjer. Målet må være at færrest mulig spiller bort husleie- og matpenger, og uten konkurrenter i det norske markedet kan lottokulene snurre på Hamar uten stadige påminnelser i avisannonser. De som sliter burde simpelthen blir spart for alle lokketilbudene. Istedet kunne reklamebyråene fått flere utfordringer i form av planer for å lure journalister.

H for hjemmeseier til Hamar denne gangen. Neste gang lar vi oss ikke lure like lett.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere