LEDER: Med rett til å sykle

 

  Foto: FOTO: MARTE KRISTIANSEN

Syklistenes hverdag er farlig, så mye kan man slå fast. Lokalavisen har skrevet flere artikler om humpete veier, slakting av politikernes vilje og evne til å fullføre byens sykkelveinett, frustrerte syklister som mener de sykler med livet som innsats, andre myke trafikanter som mener at syklistene er livsfarlige, og en byråkratisk treghet av en annen verden.

I tillegg er det ingen nyhet at ulike etater ikke klarer å samarbeide, som vi så i forrige utgave av Lokalavisen. Beboerne i Ullevålsveien raser over at vakre, friske trær hugges ned fordi det visstnok skal være eneste mulighet til å få plass til en sykkelvei. Ja takk, begge deler, sier beoerne. De vil ha sykkelvei, men de vil også ha trær. Noe som er enkelt å forstå, og som lett kan løses hvis viljen og samarbeidsevnen er der.

Les også: «Det har blitt så trendy å sykle at alt annet skal vike for disse terroristene»

Nedprioritering av syklistene, og en lite troverdig interesse for å fullføre noe, er et annet problem. En sykkeletat er svaret fra politikerne, en egen etat med fokus på sykkel, sykkelvei og syklisters hverdag. De har allerede klart det i andre byer i Europa, uten verken sykkeletater eller avsindig treghet.

Se bare på syklistenes hverdag i København, Berlin og Amsterdam, for å nevne noen.

En sykkelentusiast og selvutnevnt mirakelmann, Einar Støp-Bowitz, er mildt sagt lite imponert over politikerne,. De er «korrupte nisser som er kjøpt og betalt av oljeindustrien», og som jobber mot syklistene med hvert åndedrag de trekker. Det blir det veier for bilistene av, mens syklistene rulles av veien, mener den engasjerte mannen.

Mannen er lei av å vente på at sykkelforholdene skal bedre seg, og Lokalavisen kan ikke være mer enig med han i at vi er født med en ubetinget rett til å forflytte oss, selv om man ikke har førerkort.

Les også: Inger (83) meid ned av syklist

Sykkeletat eller ikke, det syklistene og Oslos befolkning vil ha er muligheten til å sykle uten å føle seg truet på livet. Syklistene gjør befolkningen en enorm miljøtjeneste, så kanskje det er på tide at også politikerne henger seg på og faktisk gir syklistene noe tilbake. Trygge veier burde være en selvfølge for syklistene like så mye som for byens bilister. Det vil igjen være en stor fordel for andre myke trafikanter!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.