*Nettavisen* Nyheter.

LEDER: Ruter og klima

Frustrasjonene over feil og mangler i trafikkavviklingen i og rundt Oslo er tilsynelatende endeløse. Vi blir flere og flere folk i Osloområdet. Stadig flere av oss velger tog, buss eller trikk i vår kamp for å komme frem.

Akkurat nå har vi fått vite at linje 1 ikke lenger går fra Bergkrystallen. Folk må belage seg på å stå som sild i tønne ut året. Og folk er forbannet. Mandag leste vi at flere avganger, flere passasjerer, økt trafikk og store problemer med signalanlegg har ført til en kraftig økning i "uønskede hendelser" i kollektivtrafikken på skinner. I fjor var det 19 ulykker på jernbane, trikk og T-bane med tilsammen fire dødsfall. Fra 2008 til 2009 har antallet uønskede hendelser økt med 14 prosent.

I en tid med slike utfordringer er det ikke lett for folk flest å forstå hvorfor Ruter skal bruke mange titalls millioner på å endre navn fra T-bane til Metro. Alt burde handle om å få togene til å gå til oppsatt tid. Uten fare for uønskede hendelser.

Nordstrands Blad mener vi trenger et helt nytt fokus på kollektivtrafikk i Oslo-regionen. Og helt nye grep. Det er fint at samferdselsministeren endelig åpner på gløtt for OPS-samarbeid. Som vi har tatt til orde for i mange år. Men denne uken kom fylkesordfører Nils Aage Jegstad(H) i Akershus med helt nye tanker. Han sier at en løsning er å innføre klimakvoter på kollektivtrafikk. Hele 70 prosent av klimautslippene i Oslo og Akershus kommer fra transport, og biltrafikken vil øke dramatisk om vi ikke endrer kurs allerede nå. Det trengs en dobling av kollektivtilbudet i hovedstadsregionen. Dersom vi skal nå målet om redusert klimautslipp, krever det politisk vilje og ressurser til å prioritere bedre kollektive løsninger som folk vil bruke. Det samlede årlige CO2-utslippet fra persontrafikken i Oslo og Akershus er beregnet til ca 1,6 millioner tonn.

Ruter As har regnet ut at de kan bidra til en reduksjon på 1 mill. tonn CO2, hvis de klarer å ta veksten i transportbehovet. Jegstad sier at dersom kvoten kjøpes av Oslo og Akershus gjennom trafikkselskapet Ruter As vil vi langt på vei være i stand til å sikre et kollektivtilbud som kan løse framtidig etterspørsel. La oss håpe dette er veien til en nasjonal satsing som kan redde oss dobbelt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.