*Nettavisen* Nyheter.

LEDER: Sjursøya-ulykken

Nordstrands Blad har de siste månedene hatt et betydelig fokus på transportproblemene i Oslo og Akershus. Vi er fortvilet over den dårlige kapasiteten på vei og bane. Bilistene står i kø på innfartsårene og på småveiene. Prøver pendlerne å bruke miljøvennlig transport, så tvinges de fort tilbake på veien. For togene går ikke når de skal.

Det er så ille at selv Posten velger trailer fremfor tog. Nordstrands Blad er ikke i tvil om at det er mer jernbane, mer t-bane, mer trikk og mer buss som er løsningen på trafikkproblemene i hovedstadsområdet. Vi er heller ikke i tvil om at Stortinget og skiftende regjeringer har sviktet i tiår etter tiår, og at det er gamle unnlatelsessynder som nå slår ut i full blomst. At jernbanen ikke takler snøvær har vi vent oss til. Men i år har det vært helt ekstremt.

For bare noen dager siden ble vi kjent med en rapport som avdekket hvor mange farlige situasjoner som har oppstått på trikk-og t-banenettet i Oslo det siste året. Ruter kjører det remmer og tøy kan holde. Kapasiteten er sprengt, og det går åpenbart på sikkerheten løs. Nå har vi fått et forferdelig bevis på hvor galt det kan gå når eldgammelt utstyr kombineres med for dårlige sikkerhetsrutiner.

Vi skal ikke forsøke å forskuttere hva havarikommisjonen kommer frem til i forhold til ulykken på Sjursøya onsdag. Men det er ikke veldig dristig å mene at noe har vært veldig galt med utstyr eller rutiner eller begge deler. 16 vogner kom susende i rasende fart. Spesielt fra Bryn stasjon og ned mot Loenga går det bratt utfor. Farten har variert mye, og var trolig høyest før vogenen traff Sursøya og Bekkelagskaia. Tre mennesker mistet livet. Det kunne ha gått enda mye verre.

Nordstrands Blad mener denne ulykken må brukes som enda et argument for en nasjonal transport-dugnad. Bruk oljepenger til t-bane, trikk og tog i Oslo og Akershus. Sats på miljø, kapasitet og sikkerhet. Oslo ønsker å være Europas grønneste hovedstad. Vi mener Jens Stoltenberg har alt å vinne på å hjelpe Oslo til å nå det målet. Regjeringen tør å kjøpe regnskog for milliarder i korrupte land. Det står altså ikke på mot.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.