RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Leder: Tenk underjordisk

Bogstadveien og Hegdehaugsveien står foran en totalrenovering, og planleggerne er i full gang med forskjellige undersøkelser og midlertidige skisser. Allerede juli i år skal forslaget, signert Statens vegvesen, legges frem for offentligheten.

I kulissene jobber foreninger, beboere og næringsliv for å få sine synspunkter vurdert, og helst banket inn i prosjektet. Et spørsmål som går igjen, er hvordan man skal bedre fremkommelighet og tilgjengelighet for besøkende og beboere. I dag er fortauene for smale, trikketraseen for liten og biltrafikken for stor.
Politikerne vil ha miljøgate med brede fortau, god plass til trikken med nye store holdeplasser, mindre biler og mer handlende folk.
Kan vi få i pose og sekk? Det blir ikke bredere fra ene siden av gaten til den andre, selv om man graver den opp. Hva med å se på underjordiske løsninger? Mulighetene under bakken kan hjelpe både på fremkommelighet, tilgjengelighet og punktlighet. T-banenettet ligger der og venter, og er klart for en rehabilitering uansett. Nye stasjoner kan bygges, eksisterende kan oppgraderes og utvikles. I dag er det langt mellom stoppene på vest og sentrum. Alt for langt. Flere tusen mennesker krysser daglig Kirkeveien for å komme til t-banestasjonen på Majorstuen, men seriøse forslag fra utviklere om å åpne Homansbyen- og Valkyrien stasjon er foreløpig ikke på dagsorden.

Med de mulighetene som åpner seg, må det redegjøres for hvorfor ikke tegningene ligger på bordet. Stasjonene kan ha flere forskjellige oppganger, på begge sider av gaten og kollektivtrafikken ville bli raskere, smidigere og mer tilgjengelig for hele Oslo vest. En underjordisk løsning minsker behovet for trikken og skaper dermed plass til shopping- og kaféglade mennesker. Trikken kan fjernes fra Bogstadveien, eller legges om for å skape kontakt med Bislett, for eksempel i Sporveisgaten.

Beboere og næringsdrivende slipper støy, og trafikkproblemene endrer seg dramatisk i positiv retning. Gjennomgangstrafikken kan man uansett redusere, slik at forurensing og unødvendig biltrafikk minimaliseres.

Handlegaten blir aldri bredere, men tenk dypere, så finner dere løsningen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere