RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

LEDER: Tid for tog

Planene for nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski er nå lagt ut til offentlig ettersyn i Bydel Nordstrand og Bydel Søndre Nordstrand. Det er store nyheter. Endelig settes det på fullt trykk for å få løsnet opp i trafikk-kaoset i våre deler av byen. Nesten hver eneste hverdag denne vinteren har vi sett at det ikke hjelper med bedre veiløsninger i retning Follo. Det korker seg systematisk om morgenen og ofte også om ettermiddagen. Et eneste lite uhell på Mosseveien eller på E6, så stopper det opp over alt. Med store konsekvenser for folks tidsbruk. Og ikke minst for luftkvaliteten. Kollektivtilbudet denne vinteren har vært en dårlig vits. Innstilte tog og forsinkede tog og sinte reisende har vært gjennomgangsmelodien.

Nordstrands Blad er overbevist om at et nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski vil gjøre underverker. Et av alternativene er å kjøre det nye dobbeltsporet i tunnel hele veien til Ski. Her skal de kjøre fort med folk og gods, og ikke stoppe på noen stasjoner. Mens det gamle sporet blir liggende for å håndtere lokaltrafikken. Når somletog og hurtigtog ikke lenger må kjører på samme spor, så kommer somletogene til å bli raskere de også.

Dermed kan vi i Oslo syd forvente flere enorme goder. Færre lastebiler og trailere på veiene våre fordi godset går på tog. Færre biler i rushtrafikken fordi pendlerne kjører tog. Og flere stopp og bedre punktlighet på våre lokale stasjoner slik at tog blir et mer attraktivt tilbud også for oss.

Det legges nå et stort press på regjeringen for å få forsert planene. Til tross for tiår etter tiår med oljemilliarder på bok har ingen regjering hittil evnet å engang planlegge fremtidige transportløsninger for hovedstaden. Derfor er vi i den absurde situasjon at før arbeider kan startes, så må det gjennomføres en lang rekke grunnundersøkelser. For å unngå nye skandaler à la Gardermobanen eller Romeriksporten. Jernbaneverket sier nytt dobbeltspor kan stå ferdig i 2018. Andre mener det er mulig innen 2015. Den som venter på noe godt venter aldri for lenge, sa de gamle. Det er vi ikke enig i. Men har vi ventet så lenge er det ikke tre år fra eller til som teller. Det viktige er at det settes fart. Og at alle vender smørsiden opp.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere