Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Leker seg til norskkunnskaper

Peter Pavlov (t.v.), Melisa Cümen, Ikraan Hassan, Samsam Noor og Alisha Ashgar er spent på hvem som får erteposen av Åshild Steinsholt.
Peter Pavlov (t.v.), Melisa Cümen, Ikraan Hassan, Samsam Noor og Alisha Ashgar er spent på hvem som får erteposen av Åshild Steinsholt.
Fire hender fyker i været når Åshild Steinsholt gjemmer unna en ting fra bordet. Slik blir førskolebarna i Bjørnebo barnehage flinkere i norsk.

Ingen snømann er lik en annen.

Barna foreslår selv regler for hvordan det skal være i førskolegruppen.

MORTENSRUD: Peter, du får erteposen. Hva har jeg tatt vekk, spør assistent Åshild Steinsholt.

Et eple, kommer det lynraskt fra Peter Pavlov (5).

Åshild tar tilbake den rosa erteposen hun har gitt Peter før hun fortsetter.

Er det en frukt eller et pålegg? spør hun, og fem hender fyker i været. Mushin Mohamed får erteposen:

Det er frukt, svarer han ivrig.

Det er første gang de eldste barna er samlet skolestarterklubb. Bjørnebo barnehage åpnet i oktober 2008, og nesten ikke et eneste av barna mellom 3 og 5 år som begynte da kunne et ord norsk.

Mye av den første tiden gikk med på å skape trygghet for barna. Men på åpningen av barnehagen i desember sang de fleste barna Bjørnen sover og Bæ bæ lille lam av full hals.

De voksne merket raskt at barn som ikke hadde lyst til å snakke norsk, likevel syntes det var greit å synge, fordi de synger hjemme også.

Bruker fortellinger

Førskolebarna har i mange uker jobbet med eventyret om Bukkene Bruse. Først brukte de voksne en eske med tre bukker, et troll og en bro, slik at fortellingen ble konkret for barna.

Etter hvert ble det til at barn og voksne dramatiserte eventyret når de var på tur. For på turveien mot Hauketo er det nemlig en fin Bukkene Bruse-bro. Nå har barna også malt eventyret.

Og nå er dere ferdige med Bukkene Bruse?

Nei, vi holder på så lenge barna snakker om det, forklarer pedagogisk leder Susanne Klyve Grytten. For i Bjørnebo barnehage er det voksne opptatt av å lytte til det barna snakker om.

Basebarnehage

Det er lunsjtid, og de fem gruppene sitter på runde lave bord og spiser maten sin. Man skulle ikke tro at 10 voksne og 60 barn mellom 3 og 5 kan spise maten sin så stille. Bjørnebo er en basebarnehage, og det er få egne rom som skiller alle barna.

Basebarnehagen er mer fleksibel, mener fagleder Marianne Suhrke. Voksne som kan spesielle ting, slik som språk eller musikk, kan brukes flere steder.

Og det er lettere å dekke opp hvis noen er syk en dag, sier Suhrke. Også i denne barnehagen er det ansatte med dispensasjon for å jobbe som pedagogisk leder, men de har gjerne en annen pedagogisk bakgrunn i stedet. Det velger faglig leder å se på som en styrke.

I en basebarnehage er det en berikelse at folk har ulik pedagogisk bakgrunn fordi vi jobber som team hele tiden. Her svarer vi for egen praksis, og gjør hverandre gode, sier Marianne Suhrke.

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!