RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lekker fortsettelse på mektig onlinespill


Starcraft II er akkurat like magisk som forgjengeren, og synes å være utarbeidet med "never change a winning team" som utgangspunkt.
Starcraft II er akkurat like magisk som forgjengeren, og synes å være utarbeidet med "never change a winning team" som utgangspunkt.
Milevis over det andre tradisjonsrike strategiserier har prestert de siste årene.

SPILLVERKET.NO: For 12 år siden, når Starcraft først så dagens lys, fikk vi servert et veldig tradisjonelt strategispill, men det kapret like fullt spilleres hjerter takket være Blizzards sedvanlige gjennomarbeidelse og finpuss.

Den dag i dag er det et av verdens dominerende onlinespill, og i enkelte deler av verden blitt nærmest en levemåte. Suksessen danner naturligvis bakteppet for hvordan denne oppfølgeren har blitt.

Fanatiske tilhengere

Det bør ikke komme som en overraskelse på noen at når man først kommer inn i selve spillet er Starcraft 2: Wings of Liberty  veldig likt sin forgjenger. Blizzard har en relativt fanatisk tilhengerskare av flerspillerdelen som de veldig gjerne vil ha med videre.

Dersom de hadde endret for mye på oppskriften hadde hordene av koreanere med sine TV-kanaler antagelig holdt seg til originalversjonen, og ikke bidratt med mer penger i kassen til Activision.

Førsteinntrykk: Starcraft II: Wings of Liberty

En reformasjon

Samtidig er det ganske tydelig at de har gjort alt i sin makt for å gjøre spillet tilgjengelig for flere grupper av spillere, og ikke bare dem med stor strategispillerfaring.

Dermed kan vi se langt etter store endringer i de grunnleggende mekanikkene. Dekningssystem? Glem det. Ødeleggbare omgivelser eller annen interaksjon? Niks.

Blizzard kan endre like lite på Starcraft som Valve kunne ha endret på et nytt Counter-Strike. Dermed får vi space marines, bunkere, siege tanks og SCV-er, og det hele dreier seg i stor grad om kontroll over ressurser og hurtig produksjon.

Fantastisk western-stemning

Starcraft 2 er i stor grad det vi forventet. Strategisystemet er ikke nyskapende eller avansert, men heller en finpusset, gjennomarbeidet og perfeksjonert versjon av sin forgjenger.

En overraskelse byr spillet likevel på. Jeg kunne ikke levende forestille meg at vi skulle få så mye underholdning mellom oppdragene og en såpass flott historiefortelling.

Jeg har falt pladask for western-stemningen, musikken, rollefigurene og intrigene, og gleder meg oppriktig til å se hva som skjer videre i de neste kapitlene Heart of the Swarm og Legacy of the Void.

Les også: Starcraft 2 får 3D-oppgradering

En verdig fortsettelse

Jeg gleder meg derimot ikke like mye til selve oppdragene. En nagende følelse sier meg at strategisystemet, som ikke er mer spenstig enn det var for 12 år siden, kan bli langtekkelig og føles litt gammelt etter 3 kapitler med det samme opplegget.

Jeg kan antagelig ikke få både i pose og sekk, og dette er uansett milevis over det andre tradisjonsrike strategiserier har prestert de siste årene. Dette er en virkelig verdig fortsettelse av en stor klassiker.

Les hele anmeldelsen av Starcraft II: Wings of Liberty på Spillverket.no

Les også disse spillanmeldelsene:

Hydro Thunder: Hurricane - Kjapp og enkel underholdning i et klissvått racingspill

Deathspank - Humoristisk rollespillhelt i tilgjengelig action-eventyr

Limbo - Gir frysninger selv på varme sommernetter

Lego Harry Potter: Years 1-4 - Magi for store og små

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere