Ler ikke av Skoda nå

Enkelt, men funksjonelt.

Enkelt, men funksjonelt. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Kia Picanto og Skoda Citigo kommer nesten likt ut i vår test.

Klikk på bildet for å forstørre.

Knapt noe skiller de to småbilene. Skoda vinner på høyere sikkerhet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Testvinner med automatisk bremsing i byfart.

Klikk på bildet for å forstørre.

Kjekk småbil med hele sju års garanti. En bestselger blant de minste bilene.

Klikk på bildet for å forstørre.

Mye bagasjeplass i liten bil.

Klikk på bildet for å forstørre.

Navigasjon som kan tas med og brukes separat.

Klikk på bildet for å forstørre.

Lett å trives bak sette rattet.

I ukens test beveger vi oss blant de minste bilene: Klasseleder Kia Picanto mot nyheten Skoda Citigo. Det ble et tett race hvor du til sist må velge mellom ekstra sikkerhet veid opp mot garanti i særklasse. For i daglig bruk er bilene ganske like.

Selv om bilene er små utvendig, rommer de mer enn du tror. Begge fungerer utmerket som bil nummer to i familien eller som hovedbil for single eller par som ønsker å holde bilkostnadene nede.

Å parkere testbilene er en ren nytelse. De smetter inn i luker der normalt store biler må gi opp.

Skoda Citigo

Skoda Citigo blir en knepen testvinner. Bilen er trillingen til VW Up og Seat Mii, men siden Seat ikke selges i Norge, så glemmer vi den. Citigo tas til Norge med tre og fem dører, mens Up kun selges med fem dører. Dette gjør Citigo til Norges nest rimeligste bil: 114.400 kroner.

Men vi vil sterkt anbefale å legge på litt utstyr og velge den største motoren med 75 hk effekt. For 60 hk er i snaueste laget i kuperte Norge. Men selv pålesset «alt» utstyr inkludert navigasjon, soltak, alufelger og metallic lakk, kryper prisen bare så vidt over 150.000 kroner. Det er billig for en bil som nødbremser av seg selv i byfart om du er uoppmerksom. Teknikken er standard selv på rimeligste utgave.

Jo, Citigo er en liten bil. Bare 3,56 meter lang, men den oppleves ikke som liten. Det går fint an for to voksne å sitte bak, og bagasjerommet sluker en stor koffert. Pluss også for kroker til å henge fra seg handleposene på, slik at tomatene ikke ligger strødd ved hjemkomsten.

Navigasjonsskjermen kan tas av og brukes bærbar. Smart. Fullt så smart er det ikke at vinduene i bakdørene ikke kan rulles ned, at knappen for å åpne passasjervinduet foran kun sitter på passasjersiden, at bilen ikke kan trekke tilhenger, og at det ikke er speil i solskjermen på førersiden.

Citigo kjører lekent. Det rette karosseriet gir god oversikt i trange bygater, og bilen er svært lett å parkere.

På vår test hadde ingen av de 75 hestene ferie, og de jobbet mer enn de spiste: 0,47 liter/mil i testforbruk er veldig bra.

Citigo vinner testen på bedre sikkerhet og lavere forbruk enn Picanto.

Kia Picanto

Kia Picanto er klassens bestselger med 908 solgte eksemplarer ved inngangen til desember, opp 340 prosent i år. Den lille tassen inntar plassen som Kias tredje mest kjøpte bilmodell i Norge, og er en viktig bidragsyter til merkets sterke vekst i Norge. To av tre som kjøper bilen privat er kvinner, viser OFV-tall.

Og som de andre Kia-modellene er Picanto best på garantier: Her får du sju år med problemfri kjøring i prisen. Alt er tatt vare på om du følger serviceintervallene. Mer kreves ikke.

På de fleste punktene matcher Picanto fullt ut konkurrenten Citigo. Bilen gir umiddelbart et mer påkostet inntrykk enn Citigo, selv om den faktisk er litt rimeligere.

Mulitfunksjonsrattet med varme samt direkte oppkobling for iPhone trekker opp. Pluss for sminkespeil i begge solskjermer, plass til store flasker i dørene og bakkestarthjelp (det har også Skoda).

Større takhøyde bak enn i Citigo gjør baksetet mer funksjonelt for voksne. Men å kalle dette er femseter er vel strengt tatt å utfordre loven om markedsføring?

Picanto oppnådde fire stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester – mot fem stjerner til Citigo. Picantos forbruk lå i testen godt over Citigo (0,55 l/mil mot 0,47 l/mil).

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.