*Nettavisen* Nyheter.

Linje 2+5 = SV

Da SV åpnet sin valgbod på Karl Johan onsdag formiddag, var scenen utformet som en holdeplass. Akhtar Chaudhry, Erik Solheim og Heikki Holmås jobbet hardt for å overbevise velgerne. Foto: Aina Moberg.

Sammenknytning av t-banelinjene 2 og 5 i Groruddalen er blant hovedpunktene i SVs kollektivvisjon for Oslo.

KARL JOHANS GATE: Kollektivvisjonen er den viktigste delen av SVs miljøpolitikk. Og nå tar vi det ned på gateplan. Dette kan forandre hverdagen for 150 000 mennesker i Oslo, sier stortingskandidat og Furuset-beboer Akhtar Chaudhry.

Lover 400 millioner ekstra

SV lover 400 millioner kroner mer i statlige midler til kollektivsatsing og miljøvennlig by dersom de blir sittende i regjering.

Kollektivsatsing skal prioriteres foran E18- utbygging og andre veiprosjekter.

Men nå er dette et stortingsvalg og ikke et kommunevalg. Høyre og Frp sitter fremdeles i byråd. Hvordan skal dere få gjennomslagskraft?

Vi skal vinne tilbake Oslo ved å legge press fra Stortinget. Dersom Frp får makta på Stortinget også, går det mot et totalhavari, sier Chaudhry.

Men ingen av prosjektene er utredet, og heller ikke kostnadsvurdert. Er dette tomme valgløfter?

Nei, ingenting er tomme valgløfter. SV kan blant annet vise til den sittende regjeringens togsatsning. Vi legger pengene på bordet, sier Chaudhry.

Vil ha t-bane til Ahus

Han ser for seg at de to t-banelinjene i Groruddalen knyttes sammen ved en forbindelse over Alnabru. Videre ønsker SV at linje 2 forlenges fra Ellingsrud til Ahus på Lørenskog. Sentrumstunnelen skal også utvides for å øke kapasiteten.

Vi ønsker å få dette på plass så snart som mulig. Ahus betjener nesten hele Groruddalen, og Groruddalen fortjener dette, sier han.

Chaudhry vil også få på plass 7, 5 minutters rute på linje 2 i løpet av neste år.

Vi har allerede fått på plass dette på linje 5, mot det sittende byrådets vilje, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag