*Nettavisen* Nyheter.

Liten bedring i E18-kø under trafikkeksperiment

Foreløpig ser det ikke ut som køen har minket spesielt mye på grunn av eksperimentet. Bildet er tatt øst for Sandvika.

Foreløpig ser det ikke ut som køen har minket spesielt mye på grunn av eksperimentet. Bildet er tatt øst for Sandvika. Foto: Statens Vegvesen

Det var mindre trafikk enn vanlig inn til Oslo da tidenes trafikkeksperiment for å fjerne køene på E18 inn til Oslo i rushtiden ble gjennomført tirsdag morgen.

22.09.15 08:41

– Vi vil vise at vi ved enkle grep helt kan fjerne køene på E18 inn mot Oslo i rushtiden, sa Stig Skjøstad, administrerende direktør i Norges Automobil-Forbund (NAF), til NTB da kampanjen «Kampen om tiden» ble lansert.

NAF har beregnet at dersom eksperimentet skal lykkes, må antall biler reduseres med omtrent 15 prosent – noe som utgjør 600 biler.

– Fin flyt

Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, sa ved 8-tiden at det er tydelig at noe har skjedd. Tirsdag morgen sto Sagedal ved IKEA på Slependen, der parkeringsplassen ble stilt til disposisjon for bilistene, og gratis busser sto og ventet.

Selv om det ikke var så veldig mange som hadde benyttet seg av tilbudet, sier kommunikasjonssjefen at trafikken flyter bedre enn vanlig denne morgenen.

– Vi ser helt klart at det har skjedd noe. Det er mindre kø enn vanlig, sier hun.

Sagedal sier også at det også hjelper at deler av næringslivet har oppfordret til å jobbe hjemmefra.

3.000 i timen

NAF samarbeider med NHO, NSB, Ruter, Telenor og IKEA om eksperimentet.

– Vi vil synliggjøre hvordan ulike løsninger som innfartsparkeringer, kollektivløsninger, fleksible arbeidstider på arbeidsplassen og bruk av kommunikasjonsteknologi i et samspill vil kunne løse trafikkutfordringene, sier Skjøstad.

NSB utvider kapasiteten med 2.000 ekstra plasser, mens Ruter dobler kapasiteten på rute 251 innover til Oslo.

– Hvis 600 personer velger fleksibel arbeidstid, hjemmekontor, sykkel, kollektiv transport, samkjøring eller innfartsparkeringsplass denne dagen, vil trafikken flyte, lover Skjøstad.

I den heftigste rushtiden passerer rundt 3.000 biler i timen et tellepunkt på E18. Ifølge NAFs beregninger koster køene inn til storbyene det norske samfunnet 2,6 millioner kroner i minuttet. Og det er en sum som bare vil øke med årene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.