RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TYPISK: En av de største feilene man gjør hvis man bestemmer seg for å gå ned i vekt er å endre alt.
TYPISK: En av de største feilene man gjør hvis man bestemmer seg for å gå ned i vekt er å endre alt.

Litt lettere til ferien?

Er du utålmodig etter å gå ned et par kilo? Gå for disse tipsene!

KVINNEGUIDEN.NO: En av de største feilene man gjør hvis man bestemmer seg for å gå ned i vekt er å endre alt. Alle favorittrettene forsvinner fra menyen, og det er kun riskaker og lettost som gjelder.

Dette fører til at man aldri klarer å komme i mål, siden man gir opp lenge før resultatene viser seg.

Kom i form til sommerferien med Kvinneguiden

Her får du åtte lette tips.

1. Sjekk innholdet
* Gjør det for vane å sjekke kalori-og næringsinnholdet på matvarer når du handler inn hver uke. Se etter mat med flest umettede fettsyrer og lite sukker, og velg grove mattyper rike på fiber slik at du holder deg mett lenge.

2. Smart snacks
Du kan enkelt forhindre småspising og lavt blodsukker ved å spise hver tredje time. Om du tillater kroppen å bli for sulten før du spiser noe, vil dette resultere i at du spiser altfor mye når du først spiser.

Les også: Spill bort kaloriene

3. Spis grovt
Hvis du spiser mer grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, gir dette kroppen din næring og du får en god metthetsfølelse.

4. Spis nok og ofte
Hvis du tror at det hjelper deg ned i vekt ved å spise lite og sjelden og gå sulten rundt - ja da tar du skrekkelig feil! Kroppen din vil tvert imot lagre energien og sette ned forbrenningen.

5. Drikk mye vann
Vann hjelper deg ned i vekt på flere måter. Drikker du et stort glass vann før hvert måltid vil du raskere merke metthetsfølelsen.

Les også: Drikk deg sunn

6. Beveg deg
Det er veldig vanskelig å gå ned i vekt uten at du beveger deg flere ganger i uken. Du kan jo begynne nå med å ta faste gåturer eller sykkelturer utendørs, fra ti minutter til 30-40-minutters økter hver dag.

7. Porsjonsstørrelser
Bruk en eller to dager i uken til å lage noen store middagsretter som du fordeler i mindre poser eller bokser og legger i fryser eller kjøleskap. Slik får du kontroll på porsjonsstørrelsene, unngår overspising samtidig som du blir vant til å spise oftere.

8. Noter i vei
I begynnelsen kan det være greit med en slankeblogg eller dagbok hvor du noterer ned det du spiser og hvor mye du trener.

Les hele saken på Kvinneguiden.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere