RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lottos reklamestunt avsløres


Folk fra hele landet har fått flotte og kostbare eiendeler, som for eksempel en bil, bestikkskuff og elghode!
Folk fra hele landet har fått flotte og kostbare eiendeler, som for eksempel en bil, bestikkskuff og elghode! Foto: Foto: Norsk Tipping
Tirsdag i forrige uke begynte en mann ved navn Fredrik å legge alle sine eiendeler på «Gi bort»-torget til FINN.no. Han hadde vunnet i Lotto og funnet ut at han ville starte med blanke ark. Alt han eide og hadde skulle gis bort.

OSLO: Gjennom 100 annonser på FINN.no ble rubbel og bit gitt bort og søndag 16. september kunne de heldige som ble trukket ut hente sine ting hos «Fredrik». (Se en smakebit fra utdelingen på norsk-tipping.no)

Mottok 32 000 mail

Siden den første annonsen har spekulasjonene gått høyt blant folk flest - og i pressen - om hvorvidt dette var ekte eller om det var et PR-stunt.

Annonsene hadde 362 000 visninger, Fredrik mottok 32 000 mail og trafikken til Gi bort-torget økte med 22 prosent i forrige uke.

Sannheten er at det var et «reklamestunt» for å skape oppmerksomhet og for å markere at Lotto-millionærer virkelig ikke er som andre millionærer.

– Det hele er dokumentert slik at prosjektet på en måte er en reklamefilm for Lotto, men gjort i virkeligheten, sier Janne Brenda Lysø, en av kreatørene i Try Reklamebyrå.

Reelle annonser

Annonsene på FINN.no var reelle annonser og hvert eneste objekt blir gitt bort – som lovet.  Folk fra hele landet har fått flotte og kostbare eiendeler, som for eksempel en bil, bestikkskuff og elghode.

Mye av det som ble gitt bort er handlet inn fra bruktmarkeder og FRETEX og lever nå videre i mange norske hjem.

Prosjektet kommer fra et ønske om å markere Lotto på en annerledes og uventet måte.

– Som eksperiment gir dette en effekt som ikke er direkte sammenlignbart med det vi oppnår gjennom en mer tradisjonell reklamekampanje. Vi har nådd ut til en annen målgruppe enn vi vanligvis når, og eksperimentet har fått en enorm oppmerksomhet og skapt stort engasjement i sosiale medier og på andre arenaer, sier merkevareansvarlig for Lotto, Tove Kristin Liberg.

BAKGRUNN: Gir bort alt han har på Finn.no – har vunnet i Lotto!

LES OGSÅ: Uføretrygdet Furuset-kvinne vant 15 mill. i Lotto

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere