*Nettavisen* Nyheter.

Lover kamp om trikkeskinner

Landets eldste trikk, Briskebytrikken, foreslås lagt i Skovveien fremfor at dagens trassè i Inkognitogaten blir oppgradert. FOTO: JULIE MESSEL

Beboere og næringsdrivende i Briskebyområdet raser over Ruters forslag til endring av trikketraseen fra Inkognitogaten til Skovveien.

BRISKEBY: Det er som å våkne opp til en suveren overkjøring, uttalte en beboer til meg for litt siden, sier leder av Briskeby Vel, Arne Brusgaard til Lokalavisen Frogner om forslag til trikkeskinner i Skovveien.

Det var i februar 2007 at byrådet ba Ruter om en utarbeidelse av reguleringsplan vedrørende eventuell flytting av Briskebytrikkens trikketrasé fra Inkognitogaten til Skovveien.

Norges eldste

Jeg er glad i trikken. Den er landets eldste, og en kulturinstitusjon. Vi vil veldig gjerne har trikken. Men vi vil ha en konsekonsekvensutredning, som inkluderer vårt bomiljø før det blir fattet vedtak. Vi forventer at dette blir tatt hensyn til av lokale og sentrale myndigheter, sier Brusgaard.

Reisetid

Leder i boligsameiet Skovveien 29, Stein A. Føyen sier til Lokalavisen Frogner at Ruters varslede anbefaling er forfeilet på bakgrunn av flere punkter.

Ruter hevder at trikketiden vil bli kortet ned med ett minutt dersom traseen legges om. Det finner vi vanskelig å tro, sier Føyen, og viser til at linjen opp Inkognitogaten bare har et stopp før Riddervolds plass. Den har verken lyskryss eller særlig trafikk.

Den faktiske reisetid må nødvendigvis bli lenger rundt Solli plass, gjennom den trafikkerte Frognerveien og opp Skovveien med stoppested, trafikk og lyskryss. Tidsargumentet må derfor reelt sett tale for dagens linjevalg, ikke Inkognitogaten, påpeker han.

Bakgrunnen for at beboere og næringsdrivende nå er i harnisk over forslaget, handler imidlertid ikke om reisetid, men om ulemper de mener vil medføres dersom det legges skinnegang i det Føyen omtaler som "den eneste vakre gaten i Oslo som virkelig lever".

Anleggsarbeidene i Briskebyveien og Holtegaten i dag er en virkelighetsbeskrivelse av det kaos som vil oppstå i Skovveien når den skal graves opp. Forholdene vil bli ubeskrivelige, sier Føyen.

To års kaos

Ruter anslår at arbeidet vil vare i omlag 12 månder, hvilket lederen i sameeiet finner lite troverdig.

Det må være rimelig å anta en anleggstid på opp mot to år når all omlegging av rør og ledninger, skyting av fjell, strekking av strømlinjer og opparbeidelse av fortau tas i betraktning, sier han.

Anleggsrabeidene vil berøre et 50-talls forretninger og et 30-talls boligbygg med omlag 200 leiligheter. Atkomsten vil bli betydelig vanskeliggjort og omsetningssvikten i butikkene må bli formidabel, skriver vellet i en uttalelse.

I realiteten står vi overfor et løpende trafikkaos i en toårs periode, sier Brusgaard, og henviser til dagens situasjon i Briskebyveien.

Utålelig

Varelevering til butikkene er allerede i dag vanskelig. Når det registreres, særlig om vinteren, hvordan fremkommeligheten for trikken hindres i Briskebyveien, må dette være helt bagatellmessig i forhold til hva som vil skje i Skovveien, skriver han.

Omreguleringsforslaget fra Ruter er på denne bakgrunn forfeilet og utålelig, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.