*Nettavisen* Nyheter.

Lover økt trykk på sykkelvei-bygging

Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) sykler titt og ofte. Han vil ha ferdig hovedsykkelveinettet innen 2-3 år. Foto: ARKIVFOTO

Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) tar selvkritikk på at Oslo er kommet altfor kort i sykkelsatsningen. Nå varsler han at hovedsykkelveinettet bør stå ferdig innen 2-3 år.

VINDERN: Det er ingen liten ambisjon byrådslederen varsler når Lokalavisen treffer han hjemme på Vindern. Han innrømmer at sykkelsatsningen går for tregt. Berger Røsland er selv en habil syklist og ønsker seg et langt bedre sykkeltilbud i hovedstaden.

Ikke godt nok

– Nei, jeg ikke fornøyd med sykkelsatsningen i Oslo. Men det er en utfordring å bygge sykkelveier i en så tett by som Oslo. Uansett vil jeg ha et forsterket fokus på dette fremover. Nå jobber vi med budsjett og der er sykkel tema, sier Berger Røsland.

Det mye omtalte hovedsykkelveinettet er byrådslederen ønsker å satse på. Nettet skulle stått klart i 1999. Og dermed hagler kritikken til stadighet over at Oslo ikke gjør noe for syklistene. Nå varsler sjefen at det må større trykk til.

– 2-3 år må være tilstrekkelig med tid for å få dette til. Det er mye som skal bygges men jeg vil trykke på. Hovedsykkelveinettet må være hovedprioritet, sier byrådslederen.

Det han særlig tenker på er å få fullført sammenhengende traseer øst-vest-nord-sør gjennom sentrum. Skandaler som Jernbanetorget og Carl Berner må da unngås, påpeker Røsland. Her var det staten som "glemte" syklistene.

– Jernbanetorget er nok det verste eksempelet. Det er ubegripelig at man ikke tenkte over dette da man planla oppgraderingen. Vi må bli flinkere til å inkludere sykkel i nye planer, også der hvor kommunen ikke er tiltakshaver, sier han.

Mer fleksibilitet

Samferdselsetaten har i år fire sykkeltraseer på beddingen. Fossumveien på Stovner, Jerusalem bru over Akerselva, Ullevålsveien og Østensjøveien.

– Mange tror at vi ikke har sykkelveier i det hele tatt og at vi ikke gjøre noe som helst. Det blir en urimelig kritikk. Folk må også bli bevisst på hvor det går an å sykle, sier Berger Røsland.

Han trekker opp Bjørvika som et godt eksempel til etterfølgelse. Her blir det god fremkommelighet, med egne sykkelveier på kryss og tvers.

– Der får vi det jo til! Vi startet helt fra scrach og tegnet inn nye traseer, sier han.

En ting er å starte fra scrach. Det er sjelden kommunen har blanke ark som utgangspunkt. Som oftest må kommunen forholde seg til et svært trangt gatenett i sentrum. Her ligger Oslos hovedutfordring, slik Røsland ser det.

– Vi blir jo ofte sammenlignet med København, som har en høyere sykkelandel enn Oslo?

– Her er det store forskjeller. København har bredere og større gater. Det er helt flatt der og klimaet er mer innbydende for syklistene. Vi vil nok aldri få samme sykkelandel som dem. Vi har dessuten en høyere kollektivandel enn København, så andelen ikke-bilister fordeler seg litt forskjellig i de to byene, minner Røsland om.

Helårssykling

Det milde klimaet gjør at dansker kan sykle større deler av året enn oss i det "kalde nord". Likevel kan Oslo bli langt bedre, mener han.

– Jeg er selv engasjert i sykkelsaken. Da jeg bodde på Skøyen syklet jeg hver dag til kontoret. Der var det bra sykketrasé langs Frognerstranda. Her fra Vindern til sentrum er det ikke like bra. Å sykle gjennom sentrum er en kjempeutfordring. Her må vi få en bedre flyt, sier byrådslederen.

– Kua dør

Skal man lykkes med hovedveinettet, må det inngås kompromisser, påpeker byrådslederen. Er det ikke plass, så er det ikke plass.

– Vi må bli mye mer fleksible og villig til å inngå kompromisser. Ofte utredes planer i årevis med tanke på den 100 prosents optimale planen. Mens gresset gror, dør kua. Det er ikke alltid vi får egne traseer. Noen ganger må bilen vike, andre ganger får ikke syklisten egen trasé. Enkelte steder må bil og kollektivtrafikk dele på plassen. Vi har en veibane og den må flere dele på, sier Berger Røsland.

Så istedet for at planene fyller opp skuffene, bør politikerne dytte dem gjennom systemet, ifølge byrådslederen.

– Vi har mange gode planer med de mangler sluttføring. Det blir et forsterket fokus fremover, avrunder Berger Røsland.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.