RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Løp for verdens jenter


AKTIV IDRETTSMANN: Arild Tveiten, her fotografert under Oslo marathon, har brukt høsten på å løpe nesten 700 km med Plan Norges løpeapp The Long Run.
AKTIV IDRETTSMANN: Arild Tveiten, her fotografert under Oslo marathon, har brukt høsten på å løpe nesten 700 km med Plan Norges løpeapp The Long Run. Foto: Foto: Privat
Skullerud-mannen Arild Tveiten løp i høst 693,4 km for jenters rettigheter.

SKULLERUD: Tveiten gjorde som over 8000 nordmenn denne høsten, han lastet ned løpeappen The Long Run. Appen ble utviklet som en del av Plan Norges jentekampanje. Målet med The Long Run var å skape engasjement og spre kunnskap om jenters situasjon i fattige deler av verden.

– I år har vi tenkt utradisjonelt og laget en applikasjon for smarttelefoner for å nå de gruppene i samfunnet som bistandsbransjen i liten grad snakker med. Vi ønsket å bryte ned noen barrierer for hvordan bistandsorganisasjonene kommuniserer med folk, sier generalsekretær i Plan Norge, Helen Bjørnøy.

Deltakernes løpeturer ble målt med GPS-teknologi og distansen ble lagt inn i et verdenskart som gikk gjennom Plans 49 programland. En distanse på til sammen 58.248 kilometer.

En aktiv tilnærming

Arild Tveiten fra Skullerud er en av dem som løp lengst. Hele 693,4 km har han løpt gjennom appen. Mange av løpeturene ble lagt til Østmarka, rundt Nøklevann og rundt Østensjøvannet.

– Etter å ha løpt en viss distanse, kom man inn i et nytt land. Appen ga da informasjon om landet og Plan Norges prosjekter der. Til sammen krysset vi jorden rundt i de landene der Plan er representert. Så det var lærerikt også, sier Tveiten, som ellers er aktiv idrettsmann, sportssjef i Norges Triathlonforbund og representerer Sportsklubben Vidar. Han synes The Long Run var en utmerket måte å kombinere en sunn livsstil med bistand.

– Det er en viktig sak å støtte, samtidig som man får trent. Etter treningen kunne man dele treningsøkten og spre budskapet via sosiale medier som Facebook og Twitter. Det blir en aktiv måte å delta på. Jeg har sansen for at folk skal komme seg ut i bevegelse. Det er ikke så viktig hvor langt man løp, det er viktig at denne appen inspirerer til fysisk aktivitet, sier Tveiten.

Økt bevissthet

Engasjementet har også gitt resultater politisk. FNs generalforsamling har vedtatt at det skal bli en egen årlig jentedag. Dette er et politisk mål som Plan har lobbet for siden 2009.

Plan Norge føler The Long Run har vært en suksess.

– Målet har vært å lage en app som både vekker konkurranseinstinktet, engasjementet og givergleden. Det har vi klart, sier kampanjeleder Anders Finslo i Plan Norge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere