RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Audi A5 mot Mercedes 200 – med sistnevnte som knepen vinner.
Audi A5 mot Mercedes 200 – med sistnevnte som knepen vinner.

Luftetur på business class

Skal du først nyte naturens dufter og fuglekvitter bak rattet, er dette herlige biler å gjøre det i. Mercedes E200 møter Audi A5 i duell.

Det handler om å slippe sommeren helt inn i bilen.

Vår test, kjørt sammen med bladet BIL viser at smak og behag avgjør om du havner bak rattet i en Mercedes eller en Audi.

At sommernyheten Mercedes E200 slår Audi A5 skyldes først og fremst vårt vektlegging av komfort.

Velger du først en stor kabriolet med softtop, er ikke det først og fremst for å kjøre engasjert med 5000 omdreininger på turtelleren. Nei, dette er biler til å vise seg fram i om sommeren, selv om de naturligvis også fungerer greit som helårsbiler.

Dyr glede

Med prislapper godt over den halve millionen triller Audi A5 kabriolet og Mercedes-Benz E200 kabriolet inn i klassen for overskuddsfenomen. Rasjonelle argumenter for å velge ukens testbiler blir vanskelige å spa fram, men hvorfor skal alt være så rasjonelt?

Hvis du aldri har kjørt en kvalitetskabriolet sakte med taket nede gjennom sommersolen, lyttende til fuglekvitter og vinkende til misunnelige naboer, så kan vi skrive under på at det umiddelbart styrker egoet.

Så får det ikke hjelpe at det trekker i et baksete kun beregnet på to, og at bagasjeplassen skrumper alvorlig når taket tas av.

«Luftskjerf» på begge bilene (en Mercedes-oppfinnelse) gjør det litt mindre trekkfullt for de to som sitter foran.

Mest sportslig

Audien opptrer som klart mest sportslig av testbilene.

Den har best motorrespons, bra styring og desidert kjappest girkasse. Dessuten kan baksetet legges helt ned. Det øker fleksibiliteten. Vindskjermen stjeler riktignok hele baksetet på Audien, men der sitter man jo ikke likevel med taket av.

Mercedes drar kabriolethistorien med seg. Men du må i dette tilfellet ut med 756.000 kroner for å få den komplette opplevelsen av sommerbil for norske forhold.

I E200 CGI er det klart roligst og minst trekk. Selv baksetet kan faktisk brukes med taket av, fordi vindskjermen bak baksetet – i kombinasjon med «aircap» over frontruta – leder luftstrømmen vekk fra kupeen.

Klassisk komfort

Med bakhjulsdrift gir E200 en klassisk kjøreopplevelse, hvor komfort vektlegges mer enn aggressiv sportslighet.

CGI er dessuten den av E-klasse modellene som ser best ut. Men det skyldes like mye at det egentlig ikke er en E-klasse, men en C-klasse.

E-klassebegrepet brukes for å rettferdiggjøre en høyere pris, og da er vi ved bilens ankepunkt:

Dette koster – etter testlagets mening – for mye, ikke minst fordi bilen leveres med «gammel» fem trinns automatgirkasse.

På testbilen kunne heller ikke bakseteryggen felles ned.

 

Testbilene i tall:

  Audi A5
cabriolet
Mercedes-Benz
E 200 CGI
Pris billigste:  Kr. 549.700  Kr. 596.500
Pris testet bil:  Kr. 668.620  Kr. 756.000
Bredde:  185 cm  179 cm
Bagasjerom (VDA):  380/320 l  390/300 l
Motor (volum/effekt):  2,0 l/180 hk  1,8 l/184 hk
Drakraft:  320 Nm  270 Nm
Forbruk (EU):  0,74 l/mil  0,79 l/mil
Forbruk - målt:  0,952 l/mil  0,887 l/mil
CO2-utslipp (EU):  174 g/km  185 g/km
Toppfart:  219 km/t  231 km/t
0-100 km/t:  9,9 sek  9,0 sek
80-0 km/t:  23,9 m  23,2 m
Støy 80 km/t:  66 dBA  65 dBA
EuroNCAP*:  Ikke testet  Ikke testet

KILDER: OFV/produsentene. *Mer om sikkerhet: www.euroncap.com

 

 

Vår mening om testbilene:

  Audi A5 cabriolet Mercedes-Benz E 200 CGI
Bak rattet: 7,5 7,5
Plass: 5,0 5,0
Bagasje: 4,5 3,5
Komfort: 7,0 9,0
På veien: 7,0 7,0
Ytelser: 7,0 7,0
Forbruk / CO2 5,0 4,5
Sikkerhet: 9,0 9,5
Utstyr: 6,0 7,5
Pris: 5,0

3,5

Sum: 63,0 63,5

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere