RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lunkne til bilpool

Å gå sammen om bilhold gjennom såkalte bilpooler har slått an i en rekke land. Men nordmenn flest er fortsatt lunkne til å dele bil med andre, viser en fersk undersøkelsen..

I undersøkelsen som Visendi har gjennomført for Avisenes Pressebyrå svarer et klart flertall at det ikke er aktuelt å benytte bilpool. Selv ikke om en bilpool-tjeneste kunne dekket behovet for bil og prisene var akseptable, ønsker nordmenn å bruke bilpool.

I undersøkelsen, der respondentene fikk en rekke svaralternativer, svarer 50 prosent at de trenger den friheten det gir å eie egen bil, mens 11 prosent oppgir at de ønsker å selv bestemme hva slags bil de skal kjøre.

26 prosent svarer at de kunne tenke seg å benytte bilpool av hensyn til miljøet, mens 22 prosent kunne tenke seg det samme av hensyn til økonomien. Kvinner er generelt mer positive til bilpool-tjenester enn menn.

Må være praktisk

Bilpooler må være en integrert del av et helhetlig transporttilbud, og må ses i kombinasjon med andre transportløsninger. Vi har ikke noe tro på at bilpooler kan selges inn hos folk kun med miljøargumenter. Det må være praktisk og lurt å bruke bilpool dersom folk skal bli overbevist, sier Rune Drægni i GRIP - siftelsen for bærekraftig produksjon og forbruk.

Tenk deg at du tar bussen ut av byen etter endt arbeidsdag. På bussholdeplassen står en bil fra et bilpool og venter på deg. Du har bestilt bilen på internett fordi du har planlagt en større shoppingrunde på et kjøpesenter et stykke fra der du bor. Ved hjelp av et smartkort og en pinkode får du tilgang på nøkkelen til bilen. Dagen etter setter du fra deg bilen på samme holdeplass og tar bussen inn til byen. Noen dager senere mottar du en faktura for bruken.

Bilpool-tjenester må være praktiske i folks hverdag. Da kan det også bli en attraktiv tjeneste, sier Drægni.

Null initiativ

Ifølge Drægni ligger Norge 20-25 år etter de landene som har kommet lengst innen bilpool-tjenester i Europa. Den største bilpool-en heter Mobility og finnes i Sveits. Pool-en har over 80.000 medlemmer.

Vårt naboland Sverige ligger milevis foran oss, og det svenske Vegverket har sågar utarbeidet en egen manual for hvordan man kan opprette bilpool. Svært mange kommunale bedrifter i Sverige har etablert bilpool etter denne manualen

Vi har et stort vekstpotensial, men vi ligger jo bra an sammenliknet med Norge, sier Mattis Goldmann, informajonskonsulent hos Gröna Bilister.

Det som er litt morsomt er at store kommersielle aktører endelig har investert i dette markedet. Blant annet SunFleet Carsharing som et et Hertz-foretak og City Car Club, som tidligere var eiet av Statoil. Så her i Sverige har den norske staten vært aktiv i bilpool-markedet, sier Goldmann

I Norge er ser bildet annerledes ut. De får aktørene som finnes er private foretak. Drægni håper imidlertid at norske kommuner skal gå sammen om å starte bilpooler, internt i den kommunale bedriften, etter svensk modell.

Kommunale foretak og organisasjoner har ofte mange tjenestebiler. Oslo kommune har for eksempel mellom 600 og 700 biler. Vi håper jo at kommunene vil gå foran med et godt eksempel, og starte med bilpooler som i Sverige. Men noe av problemet i Norge er at det per i dag ikke finnes politiske initiativ som kan stimulere opprettelsen av bilkooperativer,sier Drægni.

Leiebiler på banen

Det beste motivet for å innføre en bilpool i organisasjonen er ifølge det svenske Vegverkets bilpool-manual muligheten for å gjøre store økonomiske besparelsen. Det finnes også andre gode argumenter, som høyere trafikksikkerhet (p.g.a. av bilenes standard og stabile vedlikeholdssykluser), mindre miljøbelastninger, bedre arbeidsmiljø (tilgang på behovstilpassede biler), samt en forenklet administrasjon. Ved å la profesjonelle organisasjoner ta hånd om bilparken er det enda flere gevinster og hente.

Leiebilselskapet Hertz vurderer blant annet ulike bilpool-tjenester rettet både mot kommunale bedrifter og borettslag.

Våre søsterorganisasjoner i Sverige, Finland og Danmark har hatt stor suksess med bilpooler, sier Trygve Simonsen. administrerende direktør i Hertz.

Vi tror det er mulig å oppnå liknende suksess, også i Norge.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere