RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lut lei hull i veien


Per Kleiven har etterlyst oppgradering av Drammensveien i lengre tid. Nå blir det en realitet. FOTO: Erik Tangen
Per Kleiven har etterlyst oppgradering av Drammensveien i lengre tid. Nå blir det en realitet. FOTO: Erik Tangen
I juli gikk tre sameier sammen om å kreve en oppgradering av veibanen i Drammensveien. Nå lover Samferdselsetaten å fikse det nedslitte gateløpet.

DRAMMENSVEIEN/HALVDAN SVARTES GATE: Styret i Administrasjonsselskapet Halvdanhus (ASH), som omfatter sameiene med adresse Drammensveien 113, 115 a og b, samt Halvdan Svartes gate 1b, har sendt et krasst brev til flere kommunale instanser i forbindelse med den planlagte opprustningen av skinnegangen i Drammensveien.

Høye vibrasjoner i husene

I brevet krever beboer Per Kleiven opprustning av hele veibanen i Drammensveien, mellom krysset Halvdan Svartes gate og Olav Kyrres plass, på vegne av sameiene .

"Den dårlige veibanen i kollektivløpet består av hull, forkastninger og ujevnheter (..). Hver gang det passerer buss over disse ujevnhetene forplantes vibrasjoner inn i husene på begge sider av Drammensveien" skriver Kleiven i brevet.

I mars i fjor gjennomførte bydelsoverlegen i Bydel Frogner en vibrasjonsmåling i Drammensveien 113.

Målingen konkluderte med en for høy vibrasjon i leilighetene, som følge av tyngre kjøretøy.

– Dette går ut over livskvaliteten vår, sier Kleiven til Lokalavisen.

Ansvar på deling

I midten av juni mottok enkelte beboere et brev fra selskapet SBV-consult, som ønsket å dokumentere status på boligmasse i forbindelse med forestående arbeider i gaten.

Oppdragsgiver var Kollektivtransportproduksjon AS (KTP), som skulle oppgradere skinnegangen i Drammensveien, mellom Solli plass og Halvdan Svartes gate.

– Men det viste seg at KTPs ansvarsområde begrenser seg til 70 centimeter utenfor skinnegangen. Jeg fikk beskjed om at resten av veien var Samferdselsetatens ansvar, sier Kleiven.

Dermed henvendte Kleiven seg til blant annet Samferdselsetaten, hvor de anmodet om et møte.

I brevet argumenterer han med at veistrekningen har fått en betydelig økt trafikkbelastning, uten at veibanen er tilstrekkelig utbedret.

– I følge våre beregninger passerer det en buss per 70. sekund og en trikk hvert femte minutt, sier Kleiven.

Ved tidligere anledninger har Samferdselsetaten lappet sammen huller og sprekker med asfalt.

– Disse skippertakene skaper ujevnheter, som er kjernen til beboerproblemene, sier Kleiven.

Bestilling sendt

Da vi var i kontakt med Kleiven for noen uker siden, hadde han fremdeles ikke hørt noe fra Samferdselsetaten.

Vi tok deretter en telefon til direktør for plan- og utbyggingsavdelingen i Samferdselsetaten, Ing-Cristine Ericson.

– I utgangspunktet skal ikke dette være noen stor sak. Jeg skal ta det opp med driftsavdelingen, sier hun.

På mandag ringer overingeniør Petter Skjelsbæk fra samme etat til redaksjonen.

– Vi har akkurat sendt en henvendelse til KTP og bestilt asfaltering av hele veibanen mellom Bygdøy Alle og Halvdan Svartes gate. Når det blir utført kan jeg ikke si helt sikkert, sier Skjelsbæk, men legger samtidig til at det trolig blir i løpet av vinterhalvåret eller på vårparten neste år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere