RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lyntog er et klimamessig blindspor

Per Sandberg (FrP)

Lyntog er et klimamessig blindspor. Det er konklusjonen i en fersk rapport fra den svenske Expertgruppen för miljöstudier. Expertgruppen er underlagt Sveriges Finansdepartement, og rapporten tar utgangspunkt i planene om lyntog fra Stockholm til Göteborg via Jönköping.

Samtidig hevder Ap, SV, Sp, KrF, V og H at lyntog vil være et gunstig klimatiltak i Norge, til tross for at det er mye dyrere å bygge lyntogtraseer i Norge, og til tross for at det bor 3 mill. mennesker i Stor-Stockholm og Stor-Göteborg.

Hva ønsker de andre partiene å oppnå ved å bruke 500 milliarder på lyntog i Sør-Norge? Nesten alle som jobber med transport vet at ekspressbusser er en billig måte å redusere CO2-utslipp på, og at det er det lave dieselforbruket som gjør billettene så billige. Her er Bellonas egen klimamelding og Fremskrittspartiet helt på linje. Hvis FrP hadde fått flertall for motorvei på E134 Oslo-Bergen/Haugesund, hadde det tatt under 4 timer med ekspressbuss fra Oslo til Bergen. Dette hadde ført til færre flyreiser og subsidiefri CO2-reduksjon.

Professor Jan-Eric Nilsson og Roger Pyddoke i Expertgruppen för miljöstudier mener at det er galskap å pløye flere hundre milliarder kroner ned i ulønnsomme jernbaneprosjekter i klimaets navn. Jeg skulle ønske at hele det politiske Norge la bort tognostalgien, og isteden forholdt seg til den virkelige verden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere