RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Make over på Carl Berner


Etter ti år med drakamp for Carl Berners fremtid, sitter nå Ragne Brekke Hvidsten (v) og Tone Bakken i Statens vegvesen med oppskriften.
Etter ti år med drakamp for Carl Berners fremtid, sitter nå Ragne Brekke Hvidsten (v) og Tone Bakken i Statens vegvesen med oppskriften.
Med 300 trær, en symmetrisk rundkjøring, storsatsning på kollektivfelt, og utvidet fotgjengerfelt - vil trafikkmaskinen Carl Berner bli en grønn lunge om to år.

CARL BERNER: 40 000 forbipasserende bilister daglig har skapt mer hodepine enn identitetsfølelse blant beboerne på Carl Berner.

Men når Østkantavisa i dag har fått innsyn i Statens Vegvesens funksjonelle og estetiske omreguleringsplan, vil 500 meter lange traseer med trær og store fortauskanter i grå granittstein bli førsteinntrykket når arbeidet ferdigstilles i desember 2009.

«Firkantet» rundkjøring

Den største endringen vil nok for mange være når det firedelte og asymmetriske lyskrysset med norgesrekord i antall trafikklys, forvandles til en rektangulær rundkjøring med gressplen der fire furutrær vil vokse høyt inn i fremtiden.

- At kryssett er veldig ulykkesbelastet var et viktig kriterium for vårt løsningsforslag. At firkanten vil være i symmetri med de historiske bygningene omkring, likeså. Dessuten vil rundkjøringen passe godt inn i vår storsatsning på kollektivfeltene, forteller senioringeniør i Statens Vegvesen, Tone Bakken.

Fart på kollektivtrafikken

Det er den om lag 500-meter lange strekningen fra krysset Trondheimsveien/ Finnmarksgata til krysset Trondheimsveien/ Rosenhofgata som skal omreguleres. Prosjektet til rundt 170 millioner kroner vil resultere i en firefelts veibane, mot dagens seks.

De to midtstilte feltene vil være en kombinert kollektivtrasse for buss og trikk, der formålet er å få fart på mange av de bussene og trikkene som i dag ofte er stillestående i rushtiden.

Og med bredere fortau på begge sider langs Trondheimsveien, vil også fotgjengere sikres bedre framkommelighet.

- Ved å plassere holdeplass for trikk og buss sammen, og i umiddelbar nærhet til t-banen, tror vi det vil bli mer populært å reise kollektivt. Likedeles tror vi at ved kun ett felts vei og lavere fartsgrenser for bilistene, vil gjøre Carl Berner til en mindre attraktiv gjennomkjøringsrute, forklarer Bakken.

Storm før stillhet

Rett etter påske vil veiarbeidet igangsettes. Hensyn til alle trafikanter, gjør at Bakken ber de rundt 30 000 beboerne rundt Carl Berner om å være tålmodige med tanke på støynivå under arbeidet.

- Det raskeste vil selvsagt ha vært å stenge av hele innfartsåren. Men vi må ta hensyn til både buss, trikk, bilister, næringsdrivende og folket som bor der. Derfor må vi ta ting etappevis, og ber om forståelse for det, avslutter Bakken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere