RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

10.klassingene Peter Jensen og Tobias Linderud Fredø liker mattedagen. Langt bedre enn en vanlig skoledag, sier de.
10.klassingene Peter Jensen og Tobias Linderud Fredø liker mattedagen. Langt bedre enn en vanlig skoledag, sier de.

Matte-lek gir resultater

På Hovseter skole er ikke matematikk bare alvor. Elevene leker med tall og problemløsning. Det gir gode resultater. På nasjonalt nivå scorer Hovseter skole høyt i matematikk.

HOVSETER: I intersjonale undersøkelser kommer norske elever dårlig ut i matematikk og realfag. Men Hovseter skole satser på matematikk. Og gjør det bra.

Snittkarakteren ligger på 3,9. Men skolen vil over firetallet. I forrige uke hadde skolen den store mattedagen. En dag hvor matte skal være morsomt, utfordrende og appellere til kreativiteten. På planen sto geometri, problemløsing og konkurranse. En populær og annerledes dag.

Elevene vil ha det

90 prosent av elevene vil ha en slik dag. Nøkkelordet er variasjon. Det elevene skal gjøre blir veldig konkretisert. Og elevene hjelper hverandre. Det er et veldig bra opplegg, sier matematikklærer Kirsten Bye.

10.klassingene Peter Jensen og Tobias Linderud Fredø avsluter mattedagen med spill. De synes det er bra med en annerledes skoledag.

Det er bedre enn en vanlig skoledag, sier de.

De sliter ikke i matte, men mener de kan bli bedre.

Jeg gjør det vel helt greit. Men likninger, geometri og algebra er ganske vanskelig, sier Tobias.

Skal runde 4

Rektor Evelyn Angell Veglo vil at alle elevene skal få muligheten til å bli bedre i matte. Skolen satser på tilpasset opplæring. De aller beste får tilbud om matteundervisning på et høyere nivå. Hun er fornøyd med karaktersnittet elevene har. Men hun ser gjerne at snittet runder 4, og oppover.

De får fem timer i uken i første klasse på Ullern videregående skole. Ifølge Kunnskapsløftet skal de flinkeste få mulighete til å forsere undervisningen. Samtidig skal de som er svakere få ekstra hjelp og tilrettelagt undervisning. På den måten håper vi å kunne heve nivået hos alle. Karakterene viser jo at vi går i riktig retning. Dessuten har vi en lærerstab med høy kompetanse. Å lære bort matte krever høy pedagogisk kompetanse, sier Angell Veglo.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere