*Nettavisen* Nyheter.

Mattefeber i Oslo vest

Elevene fra en av de mange gruppene følger nøye med på undervisningen på oppstartsdagen. Foto: Foto: Silje Seterseter

Ungdomsskoleelever fra hele Vestre Aker møtes på Persbråten vgs for å ta eksamenskurs i matematikk. – Jeg er utrolig imponert over antall elever som har meldt seg på, sier rektor Terje Bjøro.

Klikk på bildet for å forstørre.

Fungerende rektor Terje Bjøro, er imponert over antall påmeldte, og mener det kan bli et vellykket prosjekt. Foto: Foto: Silje Seterseter

HOVSETER: – Mange elever føler seg utrygge i matematikkfaget og som utrygg er det vanskelig å lære. Vi har satt inn ni gode pedagogiske lærere som skal gjøre elevene trygge i faget, sier fungerende rektor på Persbråten vgs, Terje Bjøro.

I skolens kantine strømmer det inn elever fra ungdomsskoler i hele distriktet. Hele 200 elever har meldt seg på kurset. De registres og sendes til gruppen med det matematiske nivået de selv har meldt seg opp på.

– Jeg er utrolig imponert over antall elever som har meldt seg på. Det er flott å se. Vi har ikke satt noen begrensing på antall elever som skal få hjelp, vi vil hjelpe alle, informerer Bjøro.

Les også: 2014: Det store skolebyggeåret

Kurs for alle

I seks onsdager fremover, skal elevene ha rene eksamensrettede kurs.

– Det er ikke bare for de som sliter med matematikken, men også for de som er veldig gode. Dette er et fag man aldri blir utlært i, sier Knut Petersen-Øverleir, som er prosjektleder av kurset.

Bakgrunnen for prosjektet er Oslo kommunes satsing på å øke kunnskapen i matematikk.

– Jeg håper elevene vil føle seg trygge i faget etter disse seks ukene. Dette er en flott måte for elevene å få tilspisset kunnskapene sine på, fortsetter Petersen-Øverleir.

Les også: Oslo får enda en Nissen-skole

– Må innføre matematikk tidligere

Rektoren mener faget kommer for sent inn i undervisningen. Selv mener han at det bør innføres allerede i barnehagen.

– Det bør innføres på en naturlig måte. Det trenger ikke være mer avansert enn at barna hjelper til med å måle opp ingredienser til en suppe, mener Bjøro.

– Det er altfor mange som sliter med matematikk, legger han til.

Les også: Nye Bjørnsletta skole i 2014

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.