*Nettavisen* Nyheter.

Med matte på timeplanen

Solveig, Pernille og Synne spiller ikke bare for å lære matte. De går for seier. Foto: Ida Schmidt Nygaard

Alle andre fag måtte vike da Hovseter ungdomsskole sist uke arrangerte Den store Matematikkdagen for syvende år på rad.

Klikk på bildet for å forstørre.

Det knakte litt ekstra i hjernebarken til de mange elevene på Hovseter sist uke. Her med lærer Kirsten Bye.

HOVSETER: For åtte år siden bestemte ledelsen ved Hovseter ungdomsskole seg for å gjøre noen konkrete tiltak for å heve kompetansen i mattematikk blant elevene ved skolen.

- Et av resultatene var matematikkdagen som vi nå arrangerer for syvende gang, forteller lærer og en av initiativtakerne Kirsten Bye.

Motivere og engasjere

I klasserom over hele skolen sitter elevene på alle trinn og grubler, regner, former og funderer.

- Vi har lagt opp til tre ulike stasjoner: Spill, kreativ geometri og problemløsning, forteller inspektør Roger Hesthagen Eglum.
Elevene er delt inn i grupper på omlag fire som alle konkurerer mot hverandre trinnvis.

På slutten av dagen får alle en vurdering og vinnerne kåres.

- Dette gjør vi for at elevene skal bli flinkere i matte og ikke minst for at de skal lære seg å like faget. Vi tror de blir mer motivert og engasjert av å være med på denne typen arrangement.

- Vil vinne!

- Les spillereglene før dere begynner! Er dere klare? roper inspektøren.
På rekke og rad langs langbordene sitter elevene klare. Brøker og geometri blandes med kort og terninger.

- Vi spiller et brøkspill, forteller Synne som konsenterer seg over et spillebrett med to andre fra åttende trinn.

De tre har ikke så mye til overs for matte generelt, men er enige om at matematikk i denne formen er gøy.

- Matte blir mye mer morsomt når vi gjør det på denne måten, forteller jentene som innrømmer at det er viktig å vinne.

- JAA! Det er klart, smiler de.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag