Med språk i sentrum

Også de minste har lesestund og bibliotek på avdelingen. Her leser pedagogiske lederen Linda Liavåg for Niema og Elias.

Også de minste har lesestund og bibliotek på avdelingen. Her leser pedagogiske lederen Linda Liavåg for Niema og Elias.

Bertram barnehage på Åsbråten er en av to barnehager i bydelen som praktiserer prosjektet «Lesefrø», med mål om å utvikle språkkunnskapene hos barna.

Albert Åberg: Barnehagen har bøker på flere språk. Her er en utgave av Albert Åberg på arabisk

Yndlingsbok: Emma Hake viser frem yndlingsboken ''Albert Åberg lager Helikopter'' i samlingsstunden

Thomas-toget: Hicham Zaouaghi (4) er opptatt med å lese en av sine favoritter.

Lesekrok: Deen Iqbal Chaudhy på Blå avdeling liker best «Da Åkes mamma glemte alt».

Grupper: Lesingen i barnehagen foregår i små grupper og i lesekroken.

ÅSBRÅTEN: Den boken liker jeg! forteller Emma Hake og viser frem «Albert Åberg lager helikopter» under samlingsstunden. Barna sitter og følger med på Emmas fortelling.

Lesefrø

Prosjektet Lesefrø startet i slutten av november, med Deichmanske bibliotek som initiativtager.

Hver fjerde måned kommer biblioteket til barnehagen og leverer 200 nye bøker. I tillegg til samlingsstunder med lesing, får barna også lånt bøkene med seg hjem, forteller fagleder Kin Larsen.

Ved inngangen til hver avdeling står stander med alle slags bøker, også hos de minste.

Det er mange som ikke leser bøker med barn under tre år, men det er faktisk slik at de som blir lest til hjemme klarer seg best på skolen, sier Larsen.

Språk i sentrum

Det er cirka 60 prosent av barna i Bertram barnehage som har norsk som andrespråk, og 15 prosent med tospråklig familie. Språk og utvikling står dermed som førsteprioritet for barnehagen.

Bøkene vi får inn er ikke bare på norsk. Vi har også bøker på andre språk, forteller Larsen og viser frem en bok om Albert Åberg på arabisk.

På den måten handler det ikke bare om å forbedre norskkunnskaper, men også om å få barna til å interessere seg i lesing, sier Larsen

Mens samlingen pågår og barna viser hverandre sine yndlingsbøker fra biblioteket, ligger Hicham Zaouaghi (4) og leser i full konsentrasjon. Men forstyrret liker han ikke å bli, så med én gang han legger merke til at vi ser på, legger han boken til side.

Lesekroken

Men dere, hva kaller vi det rommet med bøkene, spør assistenten Mona Norstrøm.

Lesekroken! korer barna tilbake.

Og hva gjør vi i lesekroken, da?

Vi leser bøker! roper barna gladelig.

Hver avdeling i barnehagen har en lesekrok, som ligner et minibibliotek.

Hovedmålet vårt er å jobbe med språkforståelse og engasjere barna til å lese mer, avslutter Norstrøm.



Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.