RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Med teater til havs


Andreas Solberg Hedemann og Espen Dahl Hjort fra Nordstrand bruker ferien til å spille teater på Vengsøy i storhavet utenfor Tromsø.
Andreas Solberg Hedemann og Espen Dahl Hjort fra Nordstrand bruker ferien til å spille teater på Vengsøy i storhavet utenfor Tromsø. Foto: Foto: Synne Øverland Knudsen.
I fjor spilte Espen Dahl Hjort fra Nordstrand teater i Bø i Vesterålen. I år har han med seg Andreas Solberg Hedemann til teaterscene på Vengsøy utenfor Tromsø.

NORDSTRAND/TROMS: Innlosjert på et lokalt fiskebruk skal Andreas Solberg Hedemann og Espen Dahl Hjort fra Nordstrand sammen med åtte andre ungdommer ta Norges maritime kulturarv på alvor.

De skal bo og sove i fiskelukt, og de skal spise fisk de selv har fisket i sjark. Til slutt skal det hele bli en teaterforestilling.

Midt ute i storhavet, 25 kilometer nord for Tromsø, ligger Vengsøy, en liten øy med 100 innbyggere. Her er teater noe fremmed. Her lever man av fiske, og ikke av teater. Men nettopp på fiskerbrukets kai, der øyas beboere har fortøyd båter hele livet, skal forestillingen UVÆR blåse nytt liv i næringa som holder liv i øya.

– Det er klart det er mindre her, men de som bor på Vengsøya er sikkert ganske like de som bor andre steder i landet, sier Espen.

– Men det er en totalt annen verden. Vilt, vakkert og øde, legger Andreas til.

Manus blir forestilling

Over halvparten av ungdommene i UVÆR, inklusiv Espen Dahl Hjort var i fjor sommer med på prosjektet HUSET, som var sommerens store ungdomsprosjekt i Norge.

HUSET ble støttet av Norsk kulturråd og fikk i vinter spille under en kunstpedagogisk konferanse i Operaen. Dette inspirerte til prosjektet UVÆR som er et selvskrevet teatermanus som skal bli en forestilling.

UVÆR er ikke bare et værfenomen som kan rive trær og hus, det kan også være et uvær i og imellom mennesker. Forestillingen UVÆR er om det som skjer i oss mennesker når vi flytter på oss, både blant de som drar og de som blir igjen.

I henhold til tematikken, må også teateret denne gang forlate sin institusjon til fordel for en værhard kystkultur - for på den måten å nærme seg en virkelighet som kan spilles ut.

En scenografi med hav kan ikke konkurrere med Norskehavet i storm. Og værmeldinger redder som kjent liv.

– Jeg håper vi får noe skikkelig ruskevær, rett og slett et ordentlig uvær, sier Espen

Konsekvensen av å dra

En fraflytningsprosess er noe som berører alle og enhver. Hvor skal man dra, og hvor skal man bli? På Vengsøy er derimot valget knyttet opp mot spørsmåll av større dimensjoner. Her er skolen avhengig av elever for å holde undervisning, landhandleriet av kunder, og posten av hjem som venter post.

– Å dra fra Vengsøy, kan i praksis bety at det du forlater ikke er der når du kommer tilbake. Vi har derfor et sterkt ønske om å lage teater på Vengsøy mens det ennå er en bebodd øy.

Når Andreas får velge tre ord som beskriver prosessen så langt velger han følgende; lekende, kreativ og slitsom.


– Slik det skal være, legger han til.

Erfaring

Andreas er musiker og lydtekniker i prosjektet, mens Espen har tatt på seg rollen som regissør. Begge har de erfaring fra hjemlig teater og revy-virksomhet.

Mindre erfaring har de derimot med å ro sin båt i uvær.

Stykket har premiere 6. august.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere