RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Medaljens bakside: Frafall

Høyre startet i år valgkampen med ønske om medaljer til de flinkeste elevene etter modell fra toppidrett. Dette er dårlig medisin på et lite definert problem.

Hovedutfordringen i norsk skole er slett ikke at elevene ikke vet hvordan de ligger an i forhold til andre elever, men hvordan de selv kan bli bedre. Elever med store hull i sin kunnskap trenger konkret tilbakemelding på hvordan de kan komme opp på et nivå der de kan nyttiggjøre seg det skolen tilbyr. Flinke elever trenger på den andre siden konkrete tilbakemeldinger på hvordan de skal kunne strekke seg enda lengre. En gullmedalje vil kun bekrefte det de faktisk vet; nemlig at de er dyktige elever. Det forteller dem ikke at det å lære er motiverende eller at kunnskap er viktig i seg selv.

For de øvrige elevene vil det bli nok en tilbakemelding på at de ikke strekker til. For noen kan et slikt belønningssystem virke svært urettferdig. Mange elever jobber knallhardt uten å oppnå de beste resultatene. Er ikke skolens oppgave at alle skal lære mest mulig, også de som ikke er i toppskiktet?

Det er stor forskjell på å drive med toppidrett og gå på skole. I toppidrett er det å kåre en vinner selve målet. Vi som kun mosjonerer for god helse og ekstra energi forventer ingen medalje for dette. I skolen skal alle kvalifisere seg til resten av livet. Målet er ikke at det skal stå èn elev igjen siste året, men tvert i mot at alle skal fullføre og bestå, slik at de kan gå videre på studier eller ut i yrkeslivet. Slik systemet fungerer i dag, blir derimot en av tre elever selektert ut av videregående skole. Konsekvensene av dette er ikke bare en tragedie for den enkelte elev, som med relativt stor sannsynlighet vil stå utenfor arbeidslivet store deler av sitt liv. For vårt samfunn er konsekvensene av dagens frafall at mange av disse elevene i fremtiden vil fylle kriminalstatistikk og trenge støtteordninger, fremfor å bidra som arbeidskraft det er behov for i Norge i dag. 14 september står valget mellom en skole som kun kårer vinnere og en skole hvor kunnskap står i sentrum. En stemme til SV vil bidra til at flere får en billett videre i samfunnet.

Mari Lund Arnem
5. kandidat for Oslo SV

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere