RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

BYOMRÅDE: Industriområdet langs Frysjaveien skal bli en "tett byområde". Nå legges planen ut på høring. Foto: Kristin Tufte Haga
BYOMRÅDE: Industriområdet langs Frysjaveien skal bli en "tett byområde". Nå legges planen ut på høring. Foto: Kristin Tufte Haga

Mellom 1000 og 2000 nye boliger

Det planlegges et "tett byområde" langs Frysjaveien. Kommunen inviterer til åpent folkemøte om den store utbyggingen, rett over nyttår.

BREKKE/KJELSÅS: Det som går under navnet "Frysja industriområde" skal bli til nærmest en bydel i bydelen, eller «et tett byområde». Med flere tusen innbyggere.

Kommunen legger nå ut plan for Frysja-utbyggingen på høring. Etaten legger opp til et utviklingspotensiale på mellom 1000 og 2000 nye boliger, i ett «tett byområde», som etaten kaller det. I tillegg planlegges ny skole i området – skolelokasjon er foreløpig ikke bestemt.

Les også: Her har de juletre-Take Away

«Arbeidet med VPOR Frysja ble igangsatt på bakgrunn av flere planinitiativ innenfor planområdet og som oppfølging av forslag til kommuneplan – «Oslo mot 2030» (2013). Planarbeidet har pågått parallellt med flere planprosesser innenfor planområdet…» står det i høringsutkastet.

Les også: Ingen steder heter Frysja

Frysjaveien

Videre går det frem at Frysja industriområde er utpekt som ett av flere utviklingsområder med krav til felles planlegging.

Hele Frysjaveien foreslås oppgradert, til en gate med «brede fortau og sykkelfelt.» Også for den delen av Frysjaveien som er utenfor planområdet, mellom Svensenga og Maridalsveien. Innenfor planområdet er planen at Frysjavieen skal ha trær på begge sider av gaten. Det foreslås også underjordisk parkeringsanlegg direkte fra Kjelsåsveien og Frysjaveien.

Kjelsåsveien

Kjelsåsveien må også oppgraderes, ifølge plan- og bygningsetaten. Gatebredden bør utvides til 17 meter. Kjelsåsveien foreslås å endre karakter til gate, med trær, tosidig fortau og med sykkelsti mellom Maridalsveien og Frysjaveien. Også med sykkelsti på nordsiden av Kjelsåsveien, som videreføreing av eksisterende sykkelsti fra Kjelsås.

Åpent folkemøte

Det inviteres også til åpent folkemøte om den store utbyggingen onsdag 7. januar 2015 kl. 18-20, Frysja33.

 

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 blir Nordre Aker Budstikke ny, som ren nettavis på nab.no. Les mer om det her!

Meld deg på vårt nyhetsbrev ved å sende en mail, eller fyll ut skjemaet under.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere