RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Meningsløs bro på Oslo S


Med maling og bedre belysning, mener Winsvold dette kan bli en god undergang for publikum.
Med maling og bedre belysning, mener Winsvold dette kan bli en god undergang for publikum.
Helge Winsvold (Ap) mener Plan- og bygningsetaten (PBE) kaster bort 100 millioner ved å bygge en gangbro over sporområdet på Oslo S når det allerede finnes en kulvert på samme sted.

bjørvika: Hvorfor skal man bruke 100 millioner på denne prestisjebrua til Ellen de Vibe (direktør i PBE, journ.anm.), når et mye bedre alternativ allerede ligger der?, spør Helge Winsvold (A), BU-representant i Gamle Oslo.

Vi har i bydelen hele tida motsatt oss denne brua, i de 10 årene jeg gjennom bydelsutvalget har jobbet med Bjørvika-saken, fortsetter han.

Brua han henviser til er en gangbru regulert inn over sporområdet på Oslo S, kalt Stasjonsalmenningen/ Stasjonsinngang Øst. Winsvold forteller at han ble både oppgitt og sint, da han for snaut et år siden ble klar over den eksisterende kulverten på samme sted.

PBE og NSB har aktivt holdt denne skjult som alternativ for oss lokalpolitikere. På byutviklingskomiteenes møte i bydelsutvalget den 29. aril fikk vi besøk av arkitekt Sverre Narvestad fra Bjørvika Infrastruktur i åpen halvtime. Han hadde fått i oppdrag å planlegge og tegne inn den nye brua med rullestoltilgjengelighet fra alle 10 ramper. Dette vil bli noen voldsomme bærekonstruksjoner på grunn av at strømledningene gjør at gangbanen på brua må ligge circa ni meter over plattformene. Visuelt vil den bidra til å forsterke barrieren mellom Grønland og Bjørvika, hevder han.

Winsvold ønsker at det eksisterende kulverten pusses opp, og får bedre lys slik at den kan føles like trygg som tilsvarende underganger i byen.

På mitt spørsmål svarte Narvestad dessuten bekreftende på at den eksisterende kulverten med alle rampene umiddelbart kan brukes av rullestolbrukere, forteller Winsvold som overhodet ikke har noen planer om å resignere i kampen om Bjørvika.

Man må alltid arbeide for bedre løsninger, og det er aldri for sent å snu. Jeg tror at flere og flere sentrale folk begynner å få øynene opp for at man må få senket sporområdet under Akerselva, slik at ikke Oslo sentrum brukes som en parkeringsplass for tog. Dersom dette blir gjort vil brua være overflødig, siden det da vil bli forbindelse fra Grønland til Bjørvika på gateplan, forklarer han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere