*Nettavisen* Nyheter.

Mer T-bane og mindre ventingSV fortsetter kampen for økt frekvens på T-banen

Linje 5 ligger øverst på lista når SV skal sørge for økt frekvens på T-banen etter valget.

grorud: Partiet går hardt inn for at grorudbanen blir den første som får 7-minutters rute. Hvis partiet inngår i et rødgrønt flertall i bystyret etter valget, blir dette sak nummer 1, forteller 1. kandidat og byrådsleder-kandidat Knut Even Lindsjørn.
Det er naturlig å starte på linje 5. Trafikantene skal vit e at det kommer en t-bane om 7 minutter. Da kan du kaste rutetabellen. Alle er i prinsippet enig om at det er en god idé, sier Lindsjørn.

Uenig med Lae

Byrådsleder Erling Lae (H) kritiserer utspillet fra SV. Han frykter i Aftenposten at Holmenkollbanen må nedlegges. Tull, mener Lindsjørn.
Vi har dokumentasjon fra Sporveien som sier at dette er mulig, forutsatt at det kun skjer på en linje. Gjøres det på flere, må fellestunnelen bygges ut. Det kan vi få til på lengre sikt. Men vi kan starte med linje 5, sier Lindsjørn.

Må bruke de gamle

En forutsetning er at de gamle vognene brukes frem til vognparken er totalt fornyet. SV mener byrådet trenerer dette.
SV har fått gjennomslag for å vente med skroting av gamle vogner, til vi har en ordentlig plan for T-banen. Noe byrådet overser glatt, sier Behring.

Park and ride

SV varsler også fortgang på såkalte "park-and-ride" i utkanten av byen, slik at folk kan kombinere bil og kollektiv.
Det er vedtatt mange ganger men byrådet gjør ingenting. I komiteen sier byråd Peter N. Myhre at det er vondt og vanskelig, sier Behring.
Alle partier unntatt FrP har har høyt klimafokus i denne valgkampen. Økt kollektivtilbud er helt nødvendig påpeker Behring og Lindsjørn.
Byråd Myhre er den store miljøproppen i Oslo. Han må ut av rådhuset, skal vi få til noe, avrunder de to SV-politikerne.
En skandale at vi har en miljøbyråd som ikke tror noe på CO2-utslipp
Knut Even Lindsjørn

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.