RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

For første gang putter Mercedes en firesylindret motor inn i en bil på dette nivået.
For første gang putter Mercedes en firesylindret motor inn i en bil på dette nivået. Foto: Foto: Øivind Skar

Mercedes' lekreste blir billigere

Rålekre Mercedes CLS blir billigere. Vi har prøvekjørt den nye generasjone.

Om du har drømt om Mercedes CLS, men synes denne lekre skapningen er altfor dyr så skal du vite at når ny modell er på plass neste år, så går prisen på rimeligste ned med 200.000 kroner. Og bilen kan leveres med matt lakk!

Det er naturligvis vår påstand, men denne skribent er helt klar på at vakreste bil fra Mercedes fortsatt heter CLS, en skulpturell firedørs kupé, ganske stor og til nå ganske dyr, men samtidig så lekker at Volkswagen uten skrupler kopierte konseptet – med stort hell.

Tilbake til Mercedes CLS, som etter å ha blitt solgt i 170.000 eksemplarer (hvorav 350 i Norge), nå fornyes tvers gjennom til å bli litt større og mye mer avansert.

Og det som ikke leveres med i standardpakken befinner seg naturligvis på den omfangsrike optionlisten.

Hva slags bil snakker vi om?

Firedørs kupe basert på E-klasse. Det er bare å sikle, CLS bilen tar seg bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Maskulin og myk samtidig.

Hvordan er den å kjøre?

Dette går på skinner. Og det går lekent og fort med bakhjulsdrift! 408 V8-hester under panseret holder i alle fall til å skremme opp naboen og nærmeste UP-patrulje.

Sannsynligvis holder det også med fire dieseldrikkende sylindere (204 hk og 500 Nm i drakraft). I hvert fall regner importøren med at de aller fleste som velger en av dieselvariantene.

Noter at det er første gang Mercedes putter en firesylindret inn i en bil på dette nivået. Og det blir ikke siste gang.

Om du krysser av i de viktige utstyrsrubrikkene, tar bilen seg av det du ikke behersker. Og du holder deg i det minste på veien. Eksempelvis styrer CLS deg inn på veien igjen eller bremser ned om du er litt uoppmerksom.

Firehjulsdrift på flere av variantene bedrer framkommeligheten på vinterføre.

Hva er under panseret?

  Effekt Moment Forbruk Utslipp 0-100 Toppfart
250 CDI 2,2l/204 hk 500 Nm 0,51 l/mil 135 g/km 7,5 sek 242 km/t
350 CDI 3,5 l/265 hk 620 Nm 0.60 l/mil 159 g/km 6,2 sek 250 km/t
350 3,5 l/306 hk 370 Nm 0,68 l/mil 159 g/km 6,1 sek 250 km/t
500 4,6 l/408 hk 600 Nm 0,90 l/mil 210 g/km 5,4 sek 250 Km/t

Etter hvert kommer også en CLS 63 AMG med 517 hk.

Hva gjør den spesiell?

Det aller meste. Noe er nevnt, men la oss henlede oppmerksomheten på den matte lakken som i kombinasjon med spesialtilpasset skinn, treinteriør og noe annet utstyr leveres for 62.000 kroner ekstra.

Et must, spør du meg. Pakken bør bli den mest etterspurte og vi tror matt lakk i årene framover kommer til å stå på manges ønskeliste.

CLS ser ut til å bli den første bil i verden som kan leveres med alle dynamiske lysfunksjoner i LED-teknologi, selv nærlys, fjernlys og blinklys.

Hva er bilens svakheter?

Knapt annet enn prisen. Selv med 200.000 i prisreduksjon befinner vi oss på drømmestadiet, det vil si på et nivå de færreste handler ny bil.

Hvem passer den for?

Alle som ser seg ikledd diskret bileleganse og som samtidig ikke plages av dårlig økonomi.

Hva koster den?

250 CDI: Kr. 749.000,-
350 CDI: Kr. 945.000,-
350 bensin: Kr. 1.015.000,-
500 bensin: Kr: ikke kjent.

250 CDI kan ikke leveres med drift på alle hjul. Legg ellers på 50.000 kroner for firehjulsdrift. Bilen leveres kun med syvtrinns automatgir. Prisene er inkludert avgiftsjustering fra nyttår.

Konkurrenter?

Andre E-klassemodeller, Audi A7 og kanskje Jaguar XF og BMW 5 GT. Men finnes det egentlig noen konkurrenter?

Når i Norge?

I februar neste år. Rimeligste variant først i mai. Men den er verd å vente på.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere