*Nettavisen* Nyheter.

Miljøkonkurranse på Flytoget

Når Flytoget står på stasjonen skrus strømmen av.

Flytoget gjennomfører nå så mange miljøtiltak at togene skal spare strøm tilsvarende forbruket til 400 boliger. Togførerne skal konkurrere om å være best.

Oslo (NW): Flytoget gjennomfører nå så mange miljøtiltak at togene skal spare strøm tilsvarende forbruket til 400 boliger. Togførerne skal konkurrere om å være best.

Sparetiltakene har krevd det ypperste som finnes av moderne teknologi, i tillegg til dyktige ingeniører og samarbeidsvillige lokomotivførere.

Vi begynte med å lage et system for fjernstyrt parkeringskontroll. Det innebærer at toget sparer strøm når det er parkert, ved at det automatisk kobler ut strømmen på toget, sier senioringeniør Frank Roger Eide i ÅF

De tekniske løsningene for å spare strøm har Flytoget utviklet i samarbeid med ÅF, Siemens, Vepro og Bombardier, som en del av et Enova-prosjekt.

Logger kjøringen

Når togene er i gang, hjelper en egen kjørecomputer til med å beregne energiforbruket for hver tur.

Dermed får togførerne vite hvor mye strøm de har brukt på hver tur. Dette skal føre til konkurranse mellom togførerne om å ha best resultater, sier materiellsjef ArneTangen i Flytoget til Newswire.

Resultatene blir tilgjengelig for alle, og resultater av testingen av systemet viser til dels store forskjeller i kjørestil.

Det viktigste togførerne kan gjøre for å spare strøm er å bli flinke til å lese trafikkbildet, slik at de kan redusere behovet for nedbremsing og akselerasjon mest mulig, sier Tangen.

Kraftig reduksjon

Målet er å redusere strømforbruket til togsettene tilsvarende det 400 boliger i Norge bruker i ett år.

For å realisere prosjektet har ingeniør- og rådgivningsselskapet ÅF tatt i bruk ny teknologi.

Det har vært nybrottsarbeid med mening. Tog bruker mye strøm, og her har vi virkelig vist at det forbruket kan reduseres dramatisk, sier Frank Roger Eide i ÅF. Han har utført prosjektet sammen med senioringeniør Kristin Hexeberg.

Logger kjøringen

Når togene er i gang, hjelper en egen kjørecomputer til med å beregne energiforbruket for hver tur.

Dermed får togførerne vite hvor mye strøm de har brukt på hver tur. Dette skal føre til konkurranse mellom togførerne om å ha best resultater, sier materiellsjef ArneTangen i Flytoget til Newswire.

Resultatene blir tilgjengelig for alle, og resultater av testingen av systemet viser til dels store forskjeller i kjørestil.

Det viktigste togførerne kan gjøre for å spare strøm er å bli flinke til å lese trafikkbildet, slik at de kan redusere behovet for nedbremsing og akselerasjon mest mulig, sier Tangen.

Kraftig reduksjon

Målet er å redusere strømforbruket til togsettene tilsvarende det 400 boliger i Norge bruker i ett år.

For å realisere prosjektet har ingeniør- og rådgivningsselskapet ÅF tatt i bruk ny teknologi.

Det har vært nybrottsarbeid med mening. Tog bruker mye strøm, og her har vi virkelig vist at det forbruket kan reduseres dramatisk, sier Frank Roger Eide i ÅF. Han har utført prosjektet sammen med senioringeniør Kristin Hexeberg.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.