RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Miljøvennlig?

Foranlediget av en morsom konkurranse som noen politikere fikk TV-dekning, og omtale for på Yougstorget nylig, og kanskje bilprodusenten arrangerte, ble også min interesse vakt. Her løses et bymiljøproblem på en fin måte for mange tenkte jeg. Og for en rimelig penge.

I den aktuelle bilen har batteriet en levetid på 2-5 år eller ca 20.000 km. Batteriprisen oppgis å være kr 23.750,- og oppladet strøm beløper kr 8,-. Et enkelt regnestykke forteller da, at drivstoffutgiftene blir ca kr 13,- pr mil. En bil med vanlig drivstoff, og samme vekt går på under halvliteren på mila dvs for ca kr 6,-. Dermed forsvant den økonomiske motivasjonen.

377 kilos blybatterier som bilen er utstyrt med representerer også et miljøproblem, både å produsere og å gjenvinne. At varmeapparatet trenger parafin, hvis man tenker vinterbruk er selvsagt en bagatell.

At den registreres som motorsykkel, men har fått myndighetenes velsignelse når det gjelder el-bilens fordeler i kollektivfelt, bomringer og ved parkering veier opp noe av ulempene den ellers har. Det siste er nesten utrolig i vårt avgiftskåte land, og vil det neppe vare lenge, hvis det blir mange av dem.

Bjørn Iddeng
(FrP) Nordre Aker

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere