Mindre, men fremdeles gigantisk

MINI-ROLLS: Ghost er mindre enn Phantom, men ikke dermed sagt at Rolls-Royce nå lager ikke små biler.

MINI-ROLLS: Ghost er mindre enn Phantom, men ikke dermed sagt at Rolls-Royce nå lager ikke små biler.

Her fyker 317 gram CO2 ut av eksospottene etter hver kjørte kilometer.

Rolls-Royce Ghost på bilmessa i Frankfurt.

Ghost som konsept: Rolls-Royce 200EX.

Big Fellow: Rolls-Royce Phantom

Rolls-Royce Ghost

 

 

 

 

 

I disse spare- og miljøtider er det godt å vite at Rolls-Royce ikke tar slike smålige hensyn. 317 gram CO2 pr kilometer høres ut som nok til å smelte en liten isbre.

Men så fyres det da også godt under panseret på 5,40 meter lange Ghost: Helt ny V12, 6,6 liters motorvolum, 570 hk og 780 Nm i drakraft sørger for akselerasjon til 100 km/t på 4,9 sekunder.

Rolls-Royce bøyer seg for oppfordringen fra EU, og sperrer farten på 250 km/t. Automatgirkassen opererer med åtte trinn, og forbruket oppgis til 1,36 liter per mil.

Men hvem spør om fyringsutgiftene i Det sixtinske kapell?

Dette er den kraftigste sedanen fra Rolls-Royce noen sinne. Prisen i Europa oppgis til 213.000 euro (1.850.000 kroner) før moms og avgifter kommer til. Kjøpt i USA koster bilen nær 300.000 kroner mindre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Forbruker

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag