RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mini - mer livsstil enn bil

Det finnes bare én original men verden står likevel i kø for å kjøpe kopien.

Ikke noen videreføring av et bilkonsept har vært mer vellykket enn oppfølgeren til Mini. Den er moderne, sikker og befinner seg på premium nivå med tilhørende frisk prising.

Nå frisker BMW opp New Mini, blant annet med nye dieselmotorer.

Historien

I en garasje i Vestfold holder en Mini fra 1974 hus. Den har fulgt sin den gang 18 årige kvinnelige eier trofast siden 1979. Men siden et bilår varer kortere enn menneskets, havnet den rødorange vennen etter hvert i veteranenes rekker. Minien sto der i årevis og den kjedet seg. For de mer noble bilene i garasjen så mest ned på den hundehusliknende firehjulingen med originallakk og ikke altfor mange kilometer på telleren.

Britisk livsstil

Var det slik Sir Alec Issigonis hadde tenk seg at hans biler skulle ende sine liv, stuet bort som museumsgjenstander? Wenche Fagervold så at Minien led. Så tok husets herre affære. Plutselig fikk Minien selskap av en til. Så kunne de to i det minste mimre sammen. Og det kom nok en og enda to til.

Så når sønnen stikker innom med sin Mini renner nærmest gårdsplassen over av bilikonet, som har preget moderne biler langt mer en de fleste er klar over.

Mini er ikke bil. Det er livsstil, og det finnes kun en Mini, sier Tore Fagervold med ettertrykk, og stryker en blå stakkar over takplaten. Med nye bremserør og moderne støydemping på plass mangler bare skiltene.

Skulle være liten

Og nettopp det folkelige aspektet sto i sentrum da Leonard Lord, styreformann i British Motor Corporation (BMC), sent i 1956 spurte Alexander Arnold Constantine (Alec) Issigonis om å utvikle "a proper small car", og få den på veien så fort som mulig.

Issigonis tegnet den lille tassen med 195 liter stort bagasjerom, 3,05 meter lang, 600 kilo tung, og et ti tommer stort hjul i hvert hjørne. Han bestemte seg for tverrstilt motor og forhjulstrekk, en ny teknikk i denne type bil. En Morris Minor-motor på 948 kubikk og 37 hk reduserte Issigonis og hans folk til 848 kubikk og 34 hk. Dette skulle holde til toppfart på 120 km/t.

26. august i 1959 sto bilen klar. Bilverden skulle aldri bli den samme. Da produksjonen opphørte 41 år senere, hadde mer enn 5,3 millioner Mini-er rullet av samlebåndene. I utallige billøp har bilen kjørt inntil seier i sportsutgaver som Cooper og Cooper S. Den er en kjent filmhelt, et populært samlerobjekt og ikke minst udødeliggjort som firmabilen til Mr Bean. Kun to bilmodeller, VW Boble og Citroën 2 CV, fikk leve lenger i produksjon enn Mini.

Unik konstruksjon

Miniens konstruksjonen viste seg å være så fremtidsrettet at de fleste av dagens biler produseres etter samme tekniske prinsipp.

I 1990-årene gikk BMW inn og overtok selskapet som produserte Mini. BMW innså at de gjennom Mini hadde sikret seg noe unikt, og valgte å utvikle konseptet videre til New Mini.

Mer kraft

Når BMW i disse dager frisker opp New Mini som kom på markedet i 2001 vil bare kjennere se forskjellen. Motorene fra Chrysler og Toyota (diesel) erstattes av mer kraftfulle enheter fra Peugeot/Citroën. Det enorme speedometeret har vokst, og bilen er forlenget noen centimeter for å bedre sikkerheten.

Dessuten satses det tungt på diesel med den samme motoren som brukes av Citroën, Ford, Mazda, Peugeot og Volvo. Med 109 hk og inntil 260 Nm i drakraft går dette virkelig unna.

Den originale Mini brukte ikke mye drivstoff. Det gjør heller ikke dagens Mini. Til tross for nær doblet vekt i forhold til originalen (fra 600 til 1185 kilo med dieselmotor), klarer dagens Mini seg med 0,51/0,44 liter diesel i gjennomsnitt (testet/oppgitt), og har et av bilindustriens laveste oppgitte utslippstall: 118 gram CO2/km.

Fortsatt bråker det i Mini (sportslyd målt til 67 dBA ved 80 km/t), dens sportslige karakter hemmer komforten, og baksetet egner seg knapt til annet enn som erstatning for drosjekø på nyttårsaften.

Men sjelden har vi hatt det mer gøy bak et bilratt enn i siste versjon av Mini Cooper med dieselmotor. Kvinner faller som fluer og utgjør nå 44 prosent av dem som kjøper Mini privat.




Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere