*Nettavisen* Nyheter.

Mona har drevet Trill Inn i 32 år, og tror på nytt liv på Sæter

Mona Sæter har drevet butikk på Sæter i 32 år, og er spent på hvorda fornyelsen av Sæterkryss-området kan løfte det som lokalt sentrum. Foto: Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Etter 32 år midt i Sæterkrysset, gleder Mona Hagen seg over at utviklingen av stedet endelig har fått grønt lys.

Klikk på bildet for å forstørre.

Mye har skjedd på Sæter siden Mona Hagen startet «Trill Inn» i november 1982, men den lille butikken med alt innholdet holder stand. Nå står Sæter foran sin kanskje største transformasjon. Hagen tror det vil være positivt, både for næringslivet og nabolaget. Foto: Alle foto: Karl Andreas Kjelstrup

Klikk på bildet for å forstørre.

Trill Inn på Sæter er som et landemerke å regne, der det svært så karakteristiske bygger sentralt plassert i krysset. Foto: Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Klikk på bildet for å forstørre.

«En kulturinstitusjon som bidrar til et hyggelig handlemiljø» skrev Nordstrand Vel da de ga Trill Inn miljøprisen i 2004. Foto: Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Klikk på bildet for å forstørre.

Slik ble Sæters handelsstand, og Mona Hagen i Trill Inn, fremstilt i Nordstrands Blad på midten av 1980-tallet. Foto: Faksimile

SÆTER: 19. november 1982 åpnet Mona Hagen dørene til «Trill Inn» for første gang.

– Og jeg synes fortsatt det er like gøy å gå på jobb hver eneste dag. Det er et privilegium, men har mye med miljøet her på Sæter å gjøre, smiler hun.

Hagen driver interiørbutikk i det lille huset som er som tatt rett ut av Skomakergata. Og her trives hun. Men midt på 1990-tallet ekspanderte Trill Inn med filial på Oslo City.

– Det varte i fem-seks år. Men det var jo på et kjøpesenter. Det sier sitt. Jeg har det mye triveligere her.

Tøffe kår for de små

Den blide dama i den lille butikken runder 60 år 4. november. Det har kunder som setter stor pris på henne sørget for å meddele Nordstrands Blad. Flere av kundene er dessuten de samme som for 32 år siden.

– Å ja. Veldig mange handler her fortsatt. Og mange har jeg vært på hjemmebesøk til for å levere nye gardiner for tredje gang. Nå er det både annen og tredje generasjon som jeg er så heldig å få møte og lære kjenne her i butikken. Litt som i gamle dager med handelsmann på hjørnet og det føles helt fantastisk! forteller Hagen.

For det er en kjensgjerning at det ikke er like lett å drive en liten, enkeltstående butikk lenger. På 80-tallet stod kundene i kø utenfor før den åpnet. I dag handler mange på nett, og kjedebutikkene er flere. Mona har derfor startet Gardinexpressen, en nettbasert leverandør av gardiner og solskjerming til private, firmaer og skoler i Oslo og omegn.

– Det gir oss selvfølgelig et ekstra ben å stå på som er meget etterspurt av kundene, sier Hagen.

Dansk inspirasjon

At det nå både kommer flere boliger og næringsvirksomhet til Sæter hilser innehaver Mona Hagen velkommen.

SLIK BLIR "NYE" SÆTER

– Nordstrand er som en småby i byen. Vi trenger fine nærbutikker med et unikt utvalg og god personlig service. Det vil gjøre at folk faktisk handler her, og ikke kjører til et kjøpesenter. Men da må det også være gode parkeringsmuligheter. Man må kunne stoppe raskt utenfor, ellers er det døden for oss som driver her. Hvis man må i et parkeringshus, vil nok mange kjøre videre, spår hun.

Vi kan ikke dy oss, og må spørre hvorfor i all verden butikken heter «Trill Inn».

– Det er jo ikke mulig å trille inn i butikken. Så navnet er så gærent det kan bli, flirer Mona.

På tur til København, mens hun var dekoratør hos GlasMagasinet, kom hun over en butikk som het nettopp Trill Inn.

– Jeg syntes navnet var så fint. Og har ikke angret på det.

LES OGSÅ: Sæter stasjon er forsinket

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.