*Nettavisen* Nyheter.

Moro med matte

Kan matteundervisning være kreativ, inspirerende og morsom? Sist torsdag var det Matematikkens dag ved Kastellet skole, og undervisningen ga mersmak blant elevene.

KASTELLET: Det er gøy å være ute. Vi lager et isslott. Alle i klassen har frosset is i melkekartonger. Noen har puttet konditorfarge oppi. De er byggesteinene til slottet, forteller Cecilie Grydeland (6) fra 1. trinn.
Hun og resten av elevene ved Kastellet skole markerer dagen ved flere innendørs- og utendørsaktiviteter. I dag står blant annet origami, dataspill og kortspill på timeplanen. I grupper på tvers av klassetrinnene, skal elevene gjennom syv ulike verksteder.
Vi har også brettet griser og hunder av papir, sier Elise Telje (6).
Hva har du lært om matte i dag?

Det vet jeg ikke. Men vi har talt at det er 21 trapper i skoletrappa. Jeg vet også at isslottet er laget av firkanter, sier Maren Kvammen (6) etter en lang tenkepause.

Matte overalt

I ett av klasserommene møter Nordstrands Blad Katrine Wist (11), Hedda Moen (12) og Susanne Rootwelt (12). De lager papirterninger i flotte farger.
Nå forstår jeg bedre hva volum er. Når jeg lager terningen selv, er det lettere å se hva det er plass til inni, sier Hedda fra 7. trinn.
I dag synes hun og de andre jentene at det er ekstra gøy med matte.
Vanlig klasseromsundervisning blir fort kjedelig, forteller Katrine.
Jentene har skjønt at matte kan brukes til mer enn de trodde.
Det finnes matte i hele verden. Areal, omkrets og volum er overalt, sier Susanne.
Tidligere i dag har elevene vært innom sannsynlighetsregning via terning- og kortspill.
Jeg skulle ønske matteundervisningen var som dette hver dag, sier Hedda.



Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.