RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mossevei på kaia til 2010

Den midlertidige omleggingen av Mosseveien frem til 2010 skal ikke føre til økt trafikk over Nordstrandsplatået, i følge Statens vegvesen.

Nedre Bekkelaget: Den innerste delen av dagens Mosseveitrasé hindrer utbyggingen av Bjørvikaprosjektet. I tre år fremover må derfor bilistene kjøre på en midlertidig vei ved kaikanten forbi Sørenga og Grønlia. Provisoriske broer knytter veien sammen med den egentlige Mosseveien like innenfor Karlsborgveien.

Lik kapasitet

Det blir samme antall kjørefelt i begge retninger som i dag, og fartsgrensen på 60 kilometer beholdes. Omkjøringsveien over kaia får samme kapasitet, og vil ikke skape problemer for de 30.000 bilene som bruker strekningen hvert døgn, opplyser prosjektleder Svein Røed.

Han er imidlertid forberedt på at det blir litt problematisk de første ukene, inntil bilistene har vendt seg til det nye kjøremønsteret. Dessuten den helgen Mosseveien stenges for all trafikk mens omkjøringsveien klargjøres.

Fra klokken 21.30 fredag 5. mai til klokken 05.30 mandag 8. mai er veien stengt i begge retninger mellom bomstasjonen og Ekebergtunnelen. Det blir skiltet omkjøring via E6. Busser og utrykningskjøretøy slipper imidlertid frem via havneveien. Vakt står ved bommen, opplyser Røed.

Nye kjøremønstre

Det blir altså store endringer i området mellom Ekebergrestauranten/ Sjømannsskolen og den nye operaen i tiden fremover. Østfoldbanen flyttes, i likhet med E18, nærmere fjorden. Også brukerne av Ekebergtunnelen må vende seg til nytt kjøremønster.

Riksvei 190 mellom Bispelokket og tunnelen skal legges om i juni. For bilistene blir kjøremønsteret en helt ny opplevelse. De vil ha anleggsområdet på begge sider av veien, men samtidig oppleve at de kjører nærmere sjøen, sier Svein Røed.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere