Mye bil for mange penger

Hvor mye bil kan man få om man bare er villig til å betale? Vi slapp heldigvis å punge ut med drøye 1,7 millioner for å kjøre Audi S6 Avant. Men du all verden for en opplevelse.

Hvorfor er denne bilen så

kjempedyr i forhold til pappas, sa vårt åtte år gamle barnebarn. Pappa har nylig fått seg en ny Audi A6, og med barneøyne er det jo ikke så lett å se forskjell. Kanskje heller ikke for mange voksne.

Vi forsøkte ikke å forklare hvorfor staten skal ha nesten 920.000 kroner for å få bilen registrert. Og for den fremlige i baksetet var det heller ikke så stor respons å registrere da vi fortalte at under panseret ligger en V10-motor med 435 hestekrefter. Det siste syntes hun nok hørtes mye ut, og forsto mer da farfar tråkket litt hardt på gassen. Voksne vil kanskje forstå mer av kraften når vi kan fortelle at fabrikken sier bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på 5,3 sekunder.

Topputstyrt

De som bare kaster et kort blikk på denne bilen, vil kanskje ikke registrere at den er noe helt spesielt. Prisen tilsier imidlertid at den har mye i seg som man ikke opplever i så mange andre.

Men en litt nøyere titt vil raskt fortelle om eksklusivitet. Diskret skilt forteller om både quattro og at det er en R-bil og ikke A-.

Men når man kommer seg på innsiden av dørene, møter man og får oppleve det spesielle. Seter som nærmest passer på kroppen enten du sitter foran eller bak, og selvfølgelig mulig å forhåndsprogrammere. Ratt og speil fikser også elektronikken slik at de får den beste stilling i forhold til kroppen.

Også de som blir henvist til den store plassen bak, kan få varme i baken og spesielt dirigert luft. Kollisjonsputer er rund baut, og lydanlegget gir konsertsal-følelse om man velger noe annet enn Østlandssendingen.

For sjåføren hjelper utstyr og elektronikk omtrent på nær sagt alle områder. Vi satte spesielt pris på ryggekameraet som sammen med sensorene nærmest tok lukeparkerings-oppgavene selv. På skjermen kommer det nemlig ikke bare opp selve bildet av hvordan det er bak bilen, men man får også styringsruten tegnet inn. Ikke enestående i Audi"n, men langt fra vanlig. "Normalutgaven" av Audi R6 koster drøye 1,6 millioner. "Vår" bil hadde litt ekstra slik at listeprisen kom opp i 1.771.490 kroner. Noe av dette lå i dvd-basert navigasjonssystem, isolasjonsglass, analog/digital TV/radio, soltak, avansert nøkkelsystem og adaptiv cruise control. Vi kunne ramset opp detalj for detalj, for Audi R6 har omtrent alt. Vi konkluderer med at denne bilen var en opplevelse å kjøre. En brumming som fortalte om krefter da vi startet opp, en blanding av villskap og komfort under kjøring, luksus på alle punkter - og ikke minst en betydelig misunnelses-faktor å spore hos bilfrelste naboer.

Ta en titt ute i trafikken; det kan tenkes du oppdager en slik bil selv om den ikke akkurat blir å finne på salgstopp-listen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.