*Nettavisen* Nyheter.

Nå blir den større og lettere

Splitter ny VW Golf, men like gjenkjennelig som før.

Klikk på bildet for å forstørre.

Et fuglefjell av fotografer foreviger VW-konsernets ledelse sammen med den nye bilen.

Ikke noe problem å kjenne igjen VWs DNA her.

Første standard-Golf med lite vindu foran fordøren.

Klikk på bildet for å forstørre.

Den nye bilen er designmessig strammet ytterligere opp i forhold til forgjengeren.

Flere sikkerhetsfunksjoner gjør Golf Mark 7 til den sikreste Golf noensinne.

VW Golf, den moderne folkevogna, blir litt større utvendig og litt rommeligere innvendig. Den får et litt mer skarpskåret i design, er sikrere, lettere og mer drivstoffgjerrig.

29 millioner

Golf er solgt i totalt 29 millioner eksemplarer siden introduksjonen i 1974. 193.567 av dem har så langt funnet veien til Norge, og Golf har for lengst kjørt forbi Bobla som folkebil. Selv nå når dagens Golf er på hell, er den en bestselger.

Derfor var det ikke ventet dramatiske endringer da VW-konsernets toppsjef Martin Winterkorn nylig kjørte sjuende generasjon Golf inn på podiet.

Modulkonsept

Dette blir den første nye VW som bygges etter et modulkonsept, som VW selv mener vil gi betydelig lavere produksjonskostnader og vesentlig kortere produksjonstid.

Besparelsen bruker VW i kampen mot konkurrentene. VW akter å sikre Golf posisjonen som Europas mest kjøpte bilmodell, noe som er viktig dersom konsernets mål om å bli verdens største bilprodusent innen 2018 skal nås.

Vokser

Den nye Golfen er 4,25 meter lang (+ 5,5 cm) og rommer 380 liter (+ 30 liter) i bagasjerommet. Motorprogrammet omfatter fire bensinmotorer (85/105/122/140 hk) og to dieselmotorer (105/150 hk). Kun dieselvariantene tilbys med firehjulsdrift. I Norge forventes 105 hk diesel med største utstyrspakke (highline) å bli bestselger, akkurat som den er det i dag.

Klimaanlegg hører med i standardpakken i Norge, sammen med tretthetsvarsling av føreren, DAB+ radio, blåtann mobiltelefonoppkobling og lås som hindrer at du fyller feil drivstoff på bilen.

Mange varianter

I de ulike pakkene som kan kjøpes ekstra, ligger blant annet skiltgjenkjenning, radarstyrt konstantfartsholder som følger trafikken (fra 0 km/t i kombinasjon med DSG automatgir), city nødbrems (radarstyrt) og varmetråder i frontruta. Prisen på navigasjon går kraftig ned, og bilen kan leveres med en mulitmediapakke med åtte tommers skjerm. Til Norge kommer Golf bare med fem dører.

Utpå våren neste år kommer Golf som sportslig GTI/GTD, og litt senere er stasjonsvognen klar. I 2014 dukker Golf opp som MPV til erstatning for dagens Plus-modell. Da kommer også en elektrisk Golf og en ladbar hybrid. Kabrioleten som akkurat er lansert, beholdes uforandret. Golf R med 290 hestekrefter plasseres på toppen av programmet allerede i 2013.

– Målet er å selge 5500 Golf neste år, sier informasjonssjef Jan Erik Haugen.

Årsrekorden på 8671 solgte Golf ligger så langt tilbake som i 1985.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.