Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nå blir det buss for trikk her

SÆTER STASJON: Ny trikkebro på Sæter, nye stasjon og nye adkomstveier. Slik skal det bli fra 1. oktober.
SÆTER STASJON: Ny trikkebro på Sæter, nye stasjon og nye adkomstveier. Slik skal det bli fra 1. oktober. Foto: Alle skisser: Sporveien
Fra 24. mars må du belage deg på et halvt år med buss for trikk 18 og 19. Nå starter nye arbeider med rehabiliteringen av Ekebergbanen.

SÆTER: Kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud, ved trikkebroen på Sæter. Foto: Arkivfoto: Nina Schyberg Olsen

NORDSTRANDVEIEN: Arbeidene med Ekebergbanen fra Ljabru til Bråten starter mandag 24. mars og skal være ferdig 1. oktober.

GAMMEL BRO: Den gamle broen over Nordstrandveien skal rives. Foto: Foto: Nina Schyberg Olsen

NY BRO: Slik blir den nye broen på Sæter. Her blir det dobbeltspor.

LJABRU-KASTELLET: Det blir buss for trikk fra 24. mars frem til 1. oktober fra Ljabru til Kastellet. Årsaken er arbeider på Ekebergbanen på strekningen Bråten – Ljabru.

LES OGSÅ: Nye skinner mellom Kastellet og Bråten

Bråten stasjon vil også være i drift, men bussen vil gå helt til Kastellet fordi det er enklere å få til en god korrespondanse med trikken her da holdeplassen er mer synlig fra veien.

Ved Ljabru skal bussen snu inne på trikkeområdet, ved p-plassen.

Det blir bussholdeplasser ved eksisterende holdeplasser i Ekebergveien, ved Ljabru, Sæter og Bråten. Det er også planlagt en midlertidig holdeplass, vis-à-vis Kastellet stasjon.

Det blir én bussavgang per trikkeavgang, men bussen vil gå cirka fire minutter før ordinær avgangstid for å sikre at trikken ikke blir forsinket fra Kastellet holdeplass.

Ny bro, ny holdeplass

Rehabiliteringen innebærer at broen over Nordstrandveien på Sæter rives og erstattes med en ny, bredere bro.

Den nåværende trikkebroen på Sæter ble bygget i 1941 og har bare enkeltspor, noe som har sinket trafikken. Den nye broen blir forlenget med to meter på begge sider og det kommer dobbeltspor.

Det hvite huset ved broen skal rives. Dette arbeidet starter allerede medio mars.

LES OGSÅ: Nye skinner mellom Sørli og Bråten

Sæter stasjon

Også stasjonen på Sæter skal fornyes. Holdeplassen legges nærmere Nordstrandveien, den får universell utforming og enklere atkomst.

– Det gamle stasjonsbygget skal vi ta godt vare på, det er en av de få originale fra arkitekt Glosimodt så den skal fortsatt få en sentral plassering, sier Cato Asperud i Sporveien og legger til:

– Vi skal ruste opp hele strekningen frem til Bråten med nye fundamenter, skinner og sviller, sier Asperud. Nytt dreneringssystem skal også på plass.

– Det blir veldig bra. I anleggsperioden må man påregne litt støy og trafikk, men vi skal stort sett forholde oss til arbeidstid fra klokken 6–18. Ved behov for nattearbeid, som under rivingen av broen, vil vi varsle om det i forkant, sier Asperud.

Alle berørte naboer vil få informasjon i posten, med navn og nummer til kontaktpersoner hvis man skulle ha spørsmål.

LES OGSÅ: Ny skole kan gi smekkfull trikk

Økt hastighet

Når Ekebergbanen er ferdig utbedret, skal reiseveien din forkortes noe.

– Vi skal rette ut to kurver for å øke hastigheten fra 55 km/t til 70/km/t. Det blir ingen økning av makshastighet, men det blir jevnere hastighet på hele strekningen, forteller Asperud.

Det er planer om å også utbedre resten av Ekebergbanen, fra Holtet mot sentrum.

– Det er satt av midler til resten av strekket, men dette er fortsatt i forprosjekt. Trolig blir det satt i gang neste år.


LES OGSÅ:

Lambertseterbanen på skinner igjen

Vil ikke forlenge trikken fra Ljabru til Hauketo

Trafikkaos ved ny skole i Kongsveien

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!