RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nå blir det dobbeltspor for trikken på Sæter


SÆTER: I dag må trikkene vente på hverandre og kjøre broen over Nordstrandveien etter tur. Om et års tid skal imidlertid en helt ny bro med dobbeltspor stå ferdig. – Dette blir veldig, veldig bra, sier kommunikasjonssjef Cato Asperud i Sporveien fornøyd. Foto: Nina Schyberg Olsen
SÆTER: I dag må trikkene vente på hverandre og kjøre broen over Nordstrandveien etter tur. Om et års tid skal imidlertid en helt ny bro med dobbeltspor stå ferdig. – Dette blir veldig, veldig bra, sier kommunikasjonssjef Cato Asperud i Sporveien fornøyd. Foto: Nina Schyberg Olsen Foto: Arkivfoto: Nina Schyberg Olsen
Våren 2014 vil trikkebroen og stasjonshuset på Sæter bli revet, til fordel for dobbeltspor og generell oppgradering av Ekebergbanen.

NORDSTRAND: Det stadig økende passasjerantallet gjør at Sporveien er tildelt 280 millioner kroner i såkalte belønningsmidler.

Dette betyr ytterligere oppgradering av den populære trikkelinjen over Ekeberg og Nordstrand til Ljabru.

Stort potensial

Kommunikasjonssjef Cato Asperud i Sporveien forteller at det er et stort vedlikeholdsetterslep på Ekebergbanen, og at de nå kan gjøre investeringer som sikrer stabil drift fremover. 

– Dette er veldig gledelig! Vi er kjempefornøyd med at vi har fått midler til å oppgradere resten av Ekebergbanen. En stor del av pengene vil gå til dette, sier Cato Asperud. 

Store deler av trikkelinjen er allerede oppgradert eller under arbeid.

I løpet av et par år vil også strekningen Sæter-Ljabru og Holtet-Oslo Hospital få ny skinnegang, nye holdeplasser med universell utforming og bedre strømtilførsel.

– Vi gleder oss til å fortsette arbeidene. Ekebergbanen er en fantastisk bane med et enormt potensial, og det vil bli betydelige forbedringer allerede neste år, sier Asperud.

Starter våren 2014

Arbeidene som det siste halvåret har pågått langs trikkelinjen ved Bråten er noe forsinket, men i sluttfasen.

Ifølge Asperud skal alle arbeider her være ferdig rundt tiende november. Da begynner planleggingen av neste fase over Sæter for fullt.

– Vi planlegger oppstart i begynnelsen av mars neste år, og arbeidene vil trolig pågå til begynnelsen av oktober 2014, sier Asperud.

Ny bro med dobbeltspor

Første del blir da fra Bråten mot Ljabru. Det inkluderer ny bro med dobbeltspor over Nordstrandveien.

Dettebetyr at dagens bro må rives, det samme skjer med det hvite huset som ligger tett inntil trikkelinjen på vei opp til holdeplassen i retning sentrum.

– Den største og viktigste delen er broen over Nordstrandveien. Vi gleder oss veldig til å slippe enkeltsporet og få toveistrikk der, sier Asperud.

– Foreløpig er vi i planleggingsfasen, så det er vanskelig å tidfeste akkurat når rivingen av huset og broen begynner, men vi vil være godt i gang våren neste år, sier Asperud.

Arbeidene på Sæter innebærer at det i en periode vil bli buss for trikk, men detaljene er ikke klare ennå.

– Vi må finne den løsningen som fungerer best for kundene, sier Asperud.

Fra Holtet mot byen våren 2015

Når arbeidene på Sæter er ferdig, står strekningen fra Holtet mot Oslo Hospital for tur. Vinteren legger begrensninger på hvilke arbeider som kan utføres, så oppstart blir trolig ikke før i første halvår 2015.

– Vi er veldig glade for at vi har fått finansiering fra Holtet og nedover også, sier Asperud.

– Vi tar for oss trikketraseen, men her skal vi også samarbeide med andre og se om det kan legges bedre til rette for syklister og andre som ferdes langs banen. Det skal legges en helhetlig plan, sier Asperud.

LES OGSÅ:

Trafikkaos ved ny skole i Kongsveien

Lambertseterbanen på skinner igjen

Vil ikke forlenge trikken fra Ljabru til Hauketo

Byantikvaren vil bevare gammelt bakeri på Sæter

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere