*Nettavisen* Nyheter.

Nå blir det gratis med sykkel på t-banen

MILJØVENNLIG: Fra venstre: Guri Melby (V) og Marianne Borgen (SV) håper tilbudet vil gjøre det enklere for befolkningen å velge kollektivt. Foto: Foto: Silje Seterseter

Fra og med 1. mars kan du ta med sykkelen gratis på t-banen utenom rushtidene.

OSLO: – Det handler om å gjøre hverdagen mer miljøvennlig og enklere for syklistene. Vi ønsker også at flere skal ta sykkelen fatt, og håper at dette vil gjøre det lettere, sier byråd for samferdsel og miljø, Guri Melby (V).

Ordningen er et resultat av et vedtak som bystyret i Oslo fattet i fjor høst. Prosjektet skal ha en prøvetid fra mars til oktober.

– Vi tenker at den største sykkelsesongen er over på den tiden, og vil da ta en evaluering om hvordan dette har fungert, sier Sofie Bruun, pressetalsperson hos Ruter.

Les også: – Sosialklienter bør få kjøre gratis på buss, trikk og t-bane

Ett av flere skritt

I første omgang vil dette tilbudet kun gjelde t-banene i byen ettersom det er mye trangere om plassen på trikk og buss, men byråden hevder vi ikke skal se bort ifra av at det kommer en løsning på disse kollektivtransportene etter hvert også.

– Det her er jo bare første skritt. Senere håper vi på å utvikle tilbudet, sier Melby.

Ifølge reisevaneundersøkelsen som ble utført i Oslo i fjor høst av Markör, har antall syklister i byen økt de siste årene. Byråden sier de ønsker å stimulere de som velger å bruke sykkelen fremfor bilen.

Les også: – Det er ikke så farlig å sykle på rødt som politiet skal ha det til

Trenger kombinasjonen

– Dette er en kombinasjon byen trenger. Det vil bli så mye lettere for alle å ta seg en sykkeltur på for eksempel Frognerseteren eller Sognsvann når de kan ta med seg sykkelen uten ekstra kostnader på t-banen, sier Marianne Borgen (SV), leder av bystyrets samferdsels- og miljøkomité.

Melby kan fortelle oss at de fleste som sykler, er transportsyklister. Dermed kan det også være fint å kunne kombinere sykling og kollektivtransport mellom større avstander.

– Siden det er begrenset plass til sykler på t-banen, er det tatt forbehold om at de kun kan tas med når det er plass, men jeg har troen på at dette åpner for et enda bedre sykkelmiljø, avslutter Borgen.

Les også: LEDER: "Det er god grunn til å sykle på grønt"

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.