Nå blir Golf elektrisk

Få ikke strømsjokk: Nå blir også VW Golf elektrisk. Den er her om to år. I mellomtiden strømmer nyhetene på.

Få ikke strømsjokk: Nå blir også VW Golf elektrisk. Den er her om to år. I mellomtiden strømmer nyhetene på.

Men andre kommer før VW med elbiler i Norge. Slik blir de.

VW Golf Electric den kjekkeste elbilen vi så langt har prøvekjørt. Foto: Foto: Øivind Skar

VW tester nå ut Golf med elmotor. De første bilene kommer på veien i 2013. Foto: Foto: VW

De første utgavene av Mitsubishi i-MiEV er allerede på vei til Norge. Pris 240.000 kroner. Foto: Foto: Øivind Skar

Citroën C-Zero Foto: Foto: Citroën

Peugeot iOn Foto: Foto: Peugeot

Nissans elbil kommer til Norge etter sommerferien. Pris trolig rundt 300.000 kroner. Foto: Foto: Øivind Skar

Da vi trykket inn klimakontrollknappen forsvant 44 km rekkevidde! Foto: Foto: Øivind Skar

Kan bli en svært interessant elbil fordi den er lettparkert og så morsom å kjøre. Foto: Foto: Øivind Skar

Tesla er å få kjøpt. Også som roadster. Foto: Foto: Tesla

Think har lenge vært på veien. Foto: Foto: Think

Tesla Model S skal bli tilgjengelig i 2012. Foto: Foto: Tesla

Et lydløst og utslippsfritt fartsmonster som drar til 200 km/t på 11 sekunder. Kommer i 2012 til svimlende pris. Foto: Foto: Øivind Skat

Bilmessene de seneste årene har åpenbart mange mulige elbiler, som Renault DeZir, men de fleste er på konseptstadiet. Foto: Foto: Renault

I likhet med bilindustrien generelt tror Volkswagen, Europas klart største bilprodusent, at fem prosent av bilene som selges i 2020 vil være elektriske. Første nye elektriske VW blir lille Up i 2013, etterfulgt av Golf, Jetta og Passat.

Fordi Volkswagen ikke bare er Europas klart største bilprodusent, men i løpet av få år også kan bli verdens største, følges deres elbilsatsing med stor interesse.

Kjekkeste vi har kjørt

Med 115 hk elmotor, 270 Nm i dragkraft, akselerasjon til 100 km/t på 11,8 sekunder og 135 km/t i toppfart, er VW Golf Electric den kjekkeste elbilen vi så langt har prøvekjørt.

Kjekk fordi den både ser ut og kjører som en helt vanlig Golf, bare litt mer komfortabel på grunn av høyere vekt.

Selv om bilen vi kjørte kun var en prototype, hadde den nesten like stort bagasjerom som Golf 4x4. Og baksetet var det samme.

Den 315 kilo tunge litiumion batteripakken har VW pakket i tunnelen for eksosrøret og der bensintanken normalt befinner seg.

Rekkevidde på 150 km er som på de fleste andre elbiler.

Men andre kommer før VW med elbiler i Norge.

Slik blir elbilene

Her er de viktigste elbilene du kan kjøpe i Norge i dag:

* Think

* Tesla

Disse kommer i 2011:

* Mitsubishi i-MiEV

* Citroën C-Zero

* Peugeot iOn

* Nissan Leaf

Japansk/fransk

Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot iOn er i utgangspunktet den samme bilen, hvilket betyr at de to franske produsentene kjøper sin elbil fra Mitsubishi. Det er knapt forskjell på bilene, og de skal alle koste rett under 240.000 i Norge.

I utgangspunktet er dette små og forholdsvis smale biler, utviklet sammen med Smart ForTwo. Derfor trekker de på bakhjulene, men har grei plass til fire voksne og noe bagasje.

Rekkevidde på 150 km

De er raske og nærmest lydløse som alle andre elbiler, men egner seg best til bykjøring. Likevel har du følelsen av å kjøre en helt vanlig småbil når du setter deg bak rattet.

Bilene leveres med kollisjonsputer, antiskrensprogram (ESP) og naturligvis klimaanlegg.

Rekkevidden oppgis til rundt 150 kilometer, men det avhenger naturligvis av kjøringen. De første bilene er allerede på vei til Norge.

Nissan Leaf

Bilen er utviklet sammen med Renault, og Renault/Nissan har signalisert som mål å bli størst på elektriske biler i Europa allerede i 2011.

Du ser på lang avstand at Leaf ikke er en vanlig bil. Men å kjøre er den som en komfortabel kompaktbil à la VW Golf. Den har plass til fem personer og passe mengde bagasje.

Nissan oppgir rekkevidden til 160 kilometer, men det avhenger naturligvis av kjørestilen.

Den avanserte kjørecomputeren viser hele tiden hvor mye strøm som går med. Vi erfarte i god høstvarme i Paris at 44 kilometer av rekkevidden forsvant da vi satte på klimaanlegget.

Norsk pris for bilen ender sannsynligvis rundt 300.000 kroner.

Smart ForTwo

Selv om Mercedes sier 2012 for elektrisk Smart, er det langt fra sikkert at Norge står øverst på listen over land som vil motta bilen.

Smart ForTwo har alltid vært en knøttliten toseter, nå 2,70 meter lang. Men den er morsommere å kjøre med elmotor enn bensin/dieselmotor.

Elmotoren gir ikke bare bilen et skikkelig skyv, men også bedre flyt i trafikken fordi man slipper å gire, samtidig som vekten er høyere på grunn av batteripakken.

Riktig priset kan elektrisk Smart bli en svært interessant elbil.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag