RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

I BRUK: Etter lang tids anleggsvirksomhet og forsinkelser er Holmlia stasjon nå endelig tatt i bruk.
I BRUK: Etter lang tids anleggsvirksomhet og forsinkelser er Holmlia stasjon nå endelig tatt i bruk. Foto: Foto: Jernbaneverket/Hedda Nossen

Nå er den nye stasjonen i bruk

De som i lang tid har ventet på at den nye togstasjonen på Holmlia skulle bli ferdig, kan nå glede seg.

HOLMLIA: Lenge før påske kunne Jernbaneverket fortelle at togstasjonen så godt som var ferdig, men først denne uken kunne passasjerene ta den i bruk.



Jernbaneverket har lenge holdt på med ny atkomst med trapp og heis til nordre del av plattform på Holmlia holdeplass.

– Med ny plattform fordeles menneskemengden i rushtrafikken, forteller prosjektleder Morten Lycke.

Dermed vil påstigning kunne skje mer effektiv.

– Den nye atkomsten bedrer tilgjengeligheten for alle brukergrupper ved at man nå har to heiser og to trapper til plattform, sier Lycke. Plattformens sikkerhetsson er merket slik at også svaksynte lettest mulig skal kunne orientere seg. I tillegg er nordre del av plattform oppgradert med ny asfalt, nye benker, levegger, tak, teleslynge, høyttaleranlegg og anvisere.

Robust og dekorativ

Jernbaneverket sier at den nye atkomsten er laget av hardføre og vedlikeholdsfrie materialer, blant annet herdet glass, stål og treverket lerk. I tillegg er trappeanlegget dekket av en stålduk i syrefast stål.

– Ettersom holdeplassen på Holmlia ofte har vært utsatt for hærverk, har vi valgt å bruke materialer som er robuste, sier Lycke.

Takk

Sammen med servering av kaffe og lefse åpningsdagen, takket Jernbaneverket tålmodige reisende

– Åpningen av anlegget har dessverre blitt forsinket, forteller Lycke.

– Det er flere årsaker til dette. Vi har hatt prosjekterings- og utførelsesmessige utfordringer. Blant annet tok gravearbeidet uforholdsmessig lang tid fordi vi møtte en spesielt tidlig, kald og lang vinter i 2010/2011, forteller prosjektlederen.

– På grunn av hensynet til nærliggende naboer har Jernbaneverket også måttet bruke mindre og mer støysvakt utstyr og maskiner enn det som vanligvis blir brukt. Vi ønsker å takke de reisende for tålmodigheten de har vist under anleggsperioden og vi håper at de får glede av den nye atkomsten som nå er tatt i bruk, sier Lycke.

På sikt skal Jernbaneverket også oppgradere søndre del av plattformen.

Tidspunktet for denne oppgraderingen er foreløpig ikke avklart på grunn av mangel på tilgjengelige ressurser i Jernbaneverket.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere