RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nå kan du få råd til Aston Martin

Ikke få har gjennom livet drømt om å kjøre som James Bond i en Aston Martin. Nå blir plutselig det berømte bilmerket å få kjøpt til en femdel av opprinnelig pris.

Champagne og kaviar til øl og pølsepriser. Hørt den før? Det er helt sant: Nå kan du faktisk bestille en så godt som ekte Aston Martin til en femdel av hva slike biler normalt koster nye.

Vi snakker ikke lenger om to millioner kroner eller mer, men under 400.000 kroner.

Du må riktignok gi avkall på minst 300 hestekrefter, men med unntak av for firedørs Rapide, er plassen omtrent like god, kjøreegenskapene morsomme og interiøret i ekte Aston Martin-stil og – skinn. Fabelaktige parkeringsegenskaper hører med i standardpakken.

Allianse med Toyota

Den i utgangspunktet utenkelige alliansen mellom eksklusive Aston Martin og folkelige Toyota har resultert i verdens mest spennende bilknøtt – Cygnet.

Glem derfor for en liten stund det meste du har hørt om Aston Martin: Ekstremt dyr, superrask, tørst miljøsvin – og elegant eksklusiv.

Bare det siste har fortsatt gyldighet etter at den erkebritiske sportsbilprodusenten nærmest snudde bilverden på hodet ved å gjøre verdens minste fireseter – 2,99 meter lange Toyota iQ – til sin egen bybil.

Og dette kommer garantert til å bli Aston Martins mest kjøpte bilmodell i Norge.

På norgesvisitt

Cygnet – «lille svane» betyr navnet – har akkurat vært en svipptur innom Oslo for å føle isen under hjulene og vise seg fram til fremtidige kjøpere. Permanent utstilt blir den først utpå våren.

– Fire kunder har allerede signert kontrakt og betalt inn depositum. Vi tror det skal være mulig å selge et tjuetall biler i året, sier en oppstemt Thomas Øvreseth, salgsdirektør hos Aston Martin-importør Insignia.

Bakgrunn i CO2-krav

Så til de harde fakta: En ekte Aston Martin slurper bensin og spyr ut CO2 i slike mengder at EUs kommende avstraffelse for høyt utslipp fort kunne gjort det ubehagelig på bunnlinjen hos Aston Martin.

Dessuten er det neppe slik at eiere av supersportsbiler uten videre synes noe om å bli stemplet som miljøkriminelle.

Det er her Toyota kommer Aston Martin til unnsetning med lille iQ, en smart, bensingjerrig småbil med lavt CO2-utslipp.

Noen tusen solgte iQ som Cygnet – og selv Aston Martin framstår med en akseptabel profil på CO2-utslippet.

Matcher storebror

Nå er riktignok ikke iQ noen billig bil i original, men hos Aston Martin likte man både kvaliteten og pakkingen.

Så var det bare å gå i gang med å utstyre bilen med tøffere karosseriplater og felger à la Aston Martin, og gi interiøret en skikkelig oppgradering fra ekkel plast til eksklusivt skinn. Hele fem dyr må avgi skinn for å dekke interiøret.

Lakken tar det 50 timer å påføre, men så kan Cygnet leveres i alle Aston Martins nåværende og historiske farger, slik at den lille svanen matcher storebror som står ved siden av i garasjen.

For alle

Nå var den opprinnelige planen kun å selge Cygnet til folk som allerede eier en Aston Martin, men CO2-trykket fra EU fikk tydeligvis produsenten til å ombestemme seg.

Nå er det fritt fram for alle som synes det er greit å betale innpå 400.000 kroner for å bli lagt merke til.

Motor som iQ

iQ-teknikken har Aston Martin gjort lite med. Motoren på 1,33 liter/98 hk slipper ut 116 gram CO2/km. Interesserte kan velge mellom seks manuelle gir eller trinnløs CVT-automatikk.

Q er av den frittstående testorganisasjonen EuroNCAP rangert som det kollisjonssikreste bilknøttet i verden og honorert med fem stjerner. Akkurat som iQ har Cygnet ni kollisjonsputer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere