RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nå kan du gå og sykle trygt


Bernt Molstad i NCC Construction AS trakterte saksen, mens byggeleder Tom Heldal Larsen i Statens vegvesen holdt snoren fast.
Bernt Molstad i NCC Construction AS trakterte saksen, mens byggeleder Tom Heldal Larsen i Statens vegvesen holdt snoren fast.
Statens vegvesen og NCC dro frem bløtkake da de åpnet den nye gang- og sykkelveiforbindelsen mellom Økern og Hasle.

HASLE: Gang- og sykkelveien er del av gigangprosjektet Ring 3 Ulven-Sinsen som åpner i 2013. Nytt lokalveinett er under bygging, og de gående og syklende sluses under bakkenivå i en betongkulvert. Gang- og sykkelveien har kosta omlag 3,3 millioner kroner.

Kakespising

Gangveien går langs Økernveien mellom Hasle og Økernkrysset. Her bygges det nå et helt nytt lokalveinett som knytter sammen Økern, Valle og Ulven. Bilistene trenger ikke å bruke Ring 3 for å komme seg rundt når alt står klart til neste sommer. Under anleggsarbeidet har myke trafikanter blitt henvist til gangtunneler i form av stålkasser. Disse er nå fjernet, forklarer byggeleder Tom Heldal Larsen.

– Det er bygd en undergang som sørger for at fotgjengere og andre myke trafikanter trygt og enkelt kan krysse en av de nye lokalveiene som også er under bygging. Vegen er en del av det nye lokalvegnettet som skal lede trafikken forbi Økernkrysset i perioden 2010 til 2013, mens det bygges tunnel mellom Østre Aker vei og Økernveien, sier byggelederen.

Over den nye betongkulverten går broen som går over t-banen og bort til Ulven. Et steinkast unna pågår sprengningsarbeidene til ny fjelltunnel mellom Økern og Sinsen.

Økern t-banestasjon er også under bygging, og får metrostandard. Byggelederen forteller at trafikantene vil merke omfattende endringer i kjøremønsteret neste sommer.

– Da skal vi rive ned hele Økernkrysset og bygge nye kulverter. Bilistene blir ledet over på det nye lokalveinettet, forklarer han.

Syklistene får ikke noe eget felt å boltre seg på. Men de kan sykle langs Ring 3.

– Vi jobber i et område hvor det er mye sykkeltrafikk. Det blir bedre forhold for syklistene, forsikrer Heldal Larsen til Lokalavisen.

Snorklippingen ble foretatt av Bernt Molstad, anleggsleder for betong i NCC Construction AS. De forestår arbeidet med lokalveinettet, som har pågått siden sommeren 2008. Prosjektet har en totalkostnad på snaut 300 millioner kroner. Tilsammen har det gått med 525 kubikk med betong til den 109 meter lange konstruksjonen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere