Nå kan du ta banen hele veien

I åtte uker har reisende med T-banens linje 4 startet dagen med buss frem til Helsfyr. I dag kan de endelig sette seg på banen helt fra Bergkrystallen. – Alt har gått som det skal, sier kommunikasjonssjef i T-banen, Bjørn Rydmark.

I åtte uker har reisende med T-banens linje 4 startet dagen med buss frem til Helsfyr. I dag kan de endelig sette seg på banen helt fra Bergkrystallen. – Alt har gått som det skal, sier kommunikasjonssjef i T-banen, Bjørn Rydmark. Foto: Foto: Kristin Trosvik

Mandag kan endelig reisende med T-banens linje 4 ta banen hele strekningen.

LAMBERTSETERBANEN: Er det virkelig slutt på buss for bane på linje 4 mandag?

Svaret er et stort rungende ja! Fra mandag skal banen gå som normalt og alt har gått slik som det skal, sier en fornøyd Bjørn Rydmark, kommunikasjonssjef i Oslo T-banedrift.

LES OGSÅ: T-banen i gang etter humpete start

Ønsker ikke mer buss

Fra 21. juni til og med 15. august har det vært buss for bane på strekningen Helsfyr-Bergkrystallen. Årsaken har vært en oppgradering av Lambertseterbanen med tanke på å øke hastigheten, utbedre skinnegangen og ruste opp stasjonene på Høyenhall og Manglerud.

LES OGSÅ: Åtte uker med buss

– Det gjenstår litt arbeid på stasjonene, men trafikken vil gå akkurat som den skal, sier Rydmark.

Det er den utgående skinnegangen mellom Høyenhall og Ryen som har blitt skiftet ut i denne omgang.

– Når vi tar det inngående sporet neste sommer håper vi å kunne bruke enkeltspor slik at kundene slipper en ny runde med buss for bane, sier Rydmark.

– Men nå skal vi heise flagget og glede oss over at vi slipper bussen på mandag. Vi skal være til stede på morgenkvisten alle mann og ønske folk velkommen, sier kommunikasjonssjefen i T-banen.

LES OGSÅ: Ruter beklager til sine kunder

Bedre tilbud

Hastigheten på det nye sporet vil øke dramatisk.

– Ja bevares, noen av skinnene var fra 40-tallet, sier Rydmark. Hastigheten vil kunne øke fra 30 km/t, slik det har vært mellom Høyenhall og Manglerud, opp til 70 km/t.

163 millioner kroner har hittil blitt brukt på oppgraderingen av Lambertseterbanen.

De nye stasjonene skal få såkalt metrostandard, med nye ramper og universelt utformet atkomst, økt kjørekomfort, redusert støynivå og bedret sikkerhet.

I år opprustes utgående spor fra sentrum samt Høyenhall og Manglerud stasjoner, neste år står inngående spor og Ryen stasjon for tur. Etter 2011 er det planlagt at resten av strekningen mellom Ryen og Bergkrystallen rehabiliteres.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.