RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nå kommer "Tryvannsbanen"

Gjennom et spleiselag mellom Oslo kommune og næringslivet skal Frognerseterbanen forlenges til Tryvann.

Tryvann: Til høsten vil Venstre legge frem et konkret forslag i bystyret om forlengelse av Frognerseterbanen til Tryvann. Ullern Avis Akersposten møtte leder av Oslo Venstre, Ola Elvestuen og leder av Vestre Aker Venstre, Rolf Johan Grieg-Halvorsen på Frognerseteren for å høre hva som er nytt i saken.

Skal gjennomføres

- Forlengelse av Frognerseterbanen har vært oppe mange ganger uten at noe har skjedd. Nå løfter vi det videre fra idé til et konkret initiativ. Når det gjelder utbygging av kollektivnettet er det alltid mange steder med behov. En forlengelse av Frognerseterbanen blir aldri prioritert av Sporveiene. Dette må gjøres som et eget prosjekt. Derfor har vi invitert det private næringslivet for å få det realisert. Tanken er at finansieringen skal skje gjennom et spleiselag mellom private og Oslo kommune med femti prosent på hver. Nå vil Venstre legge dette frem som et privat forslag med tanke på at dette følges opp i budsjettet for 2007, sier Elvestuen.
Han bekrefter at Venstre har vært i kontakt med flere private som støtter forslaget, men at det er for tidlig å gå ut med navn.
- Vi fremmer ikke dette uten at vi vet at vi har tilstrekkelig støtte i rådhuset. Når vi tar opp dette er det for at det skal gjennomføres, sier Elvestuen.

Direkte tilgang

- En bane med avstigning på Tryvann vil gjøre at mange flere brukere får tilgang til skianlegget og nye deler av Marka uten å måtte bruke bil. Barn og ungdom slipper å bli kjørt opp. Det vil bli attraktivt for alle deler av byen med omland og ikke minst vil dette få store positive konsekvenser for Oslo som turistby. Her vil du kunne labbe rett ut fra Grand og bli fraktet rett opp til Tryvann. Ingen annen hovedstad vil ha noe liknende, sier Grieg-Halvorsen, som også sitter i styret i Oslo Venstre.
Grieg-Halvorsen mener aktører fra reiselivsbransjen som fergeselskaper, flyselskaper, hoteller og Innovasjon Oslo er naturlige samarbeidspartnere i et spleiselag og at Tryvann Skisenter er en opplagt medspiller.
Totalt anslås kostnadene i en forlengelse av banen å ligge på rundt 60 millioner kroner.
- Ved å bringe Tryvann og Marka tettere inn i byen vil Oslo markere seg internasjonalt som vintersportsby og bli enda mer interessant som besøksby. Når vi samtidig vet at det planlegges store investeringer i Tryvannsområdet med en rekke nye aktiviteter for barn og voksne, er det helt riktig å gjøre denne investeringen. Vi går inn for at det blir prioritert kommunale midler allerede neste år og at utbyggingen kommer i gang i 2008. Det står bare på viljen, sier Elvestuen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere